Incassobrief naar aanleiding van boete Italië (ZTL), hiervoor geen correspondentie

Vraag gesteld door Spags op 17 november 2018

Beste ANWB,

in Juli 2015 ben ik met de auto naar Italië gereden. Tijdens deze vakantie ben ik in Florence geweest en heb daar een bekeuring gekregen vanwege het inrijden van een ZTL. Ik heb daar in eerste instantie een brief van EMO gekregen en deze (na grondig online checken of alles wel correct is) betaald.

Nu heb ik afgelopen vrijdag weer een brief gekregen, dit keer direct van een incassobureau, welke mij op de hoogte stelt dat er nog een bedrag moet worden geint namens de stad Florence. Na eens goed gekeken te hebben is de factuurnummer anders dan die ik eerder betaald heb. Zodoende heb ik nooit een boete gehad met het tweede factuurnummer. Nu is het bedrag dat ik moet betalen ook flink verhoogd ten opzichte van het bedrag dat ik betaald heb twee jaar terug.

Wat is voor mij het beste om te doen? Prima als ik de boete moet betalen, maar ik ben het er niet mee eens dat ik nu ruim 3x zoveel moet betalen terwijl ik nooit een brief heb ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Kevin

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een boete ontvangen vanuit Itaië. Deze boete is door u betaald. Nu ontvangt u een bericht via een incassobureau. De boete is inmiddels flink verhoogd.

De boetes vanuit Florence worden inmiddels inderdaad via een nederlands incassobureau geïnd. Daar heeft het incassobureau opdracht voor gekregen. Om de betaling daadwerkelijk af te dwingen zal een gang naar de rechter moeten worden ingezet. Tot op heden hebben wij nog geen berichten ontvangen dat er daadwerkelijk is gedagvaard.

Betaalt u niet, dan kan een notering in het opsporingsregister volgen. Bent u in Italië, dan is daar gedwongen betaling mogelijk.Ook blijft de mogelijkheid betsaan dat de boete aan het CJIB wordt overhandigd.

Het boetebedrag hangt af van het moment van betalen. Betaald u snel, dan is het boetebedrag lager. Snel betalen loont dus in deze gevallen. U geeft aan dat u niet eerder een berciht heeft ontvangen van deze boete. Mogelijk betreft het een andere overtreding dan de door u betaalde. Ik raad u aan dit aan het incassobureau door te geven en te verzoeken om hetaanpassen van het boetebedrag.

Ik hoor graag van u wat de reactie van het incassobureau is.

Meer informatie over boetes uit Italië vindt u op onze website.




***

Reactie van Spags:

Hi Annemieke,

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb het incassobureau gevraagd om wat meer gegevens en ze hebben het mij retour gestuurd. Hier begint het interessant te worden.

De brief die ze hebben bijgesloten is de brief waarvan ik heb gezegd dat ik betaald heb. In de brief stond een link naar een website van EMO met een unieke login en wachtwoord. Ik heb daarin alle instructies gevolgd en mijn creditcard gegevens ingevuld. Mijn vader was erbij toen ik alle stappen heb doorlopen en heb daarna er niet meer naar omgekeken. Ik weet zelfs dat het op 28 juni 2016, tussen 18:00 en 19:00 heeft plaatsgevonden. Nu blijkt dat het bedrag helemaal niet van mijn credit card is afgeschreven, terwijl ik wel de gegevens heb overlegd. Dat is waarschijnlijk de reden dat er nu een incasso bureau op is gezet.

Ik vind het echter vreemd dat er na de eerste brief totaal geen contact is geweest over het niet lukken van de betalen of überhaupt een herinnering dat er nog betaald moet worden. Na het afronden van de gegevens op de website van EMO was er ook geen notificatie dat er iets niet goed was. Ook is het vreemd dat het bedrag zonder mij op de hoogte te stellen is verhoogd naar ruim €350,- ik heb in de tussentijd dus ook geen kans gehad om dit recht te zetten.

Nu vraagt het incassobureau het betalingsbewijs, maar dat heb ik uiteraard niet. Wat kan ik nu het beste doen?

Met vriendelijke groet,
Kevin



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Dank u voor uw terugkoppeling.

Ik begrijp dat u van mening was dat u de boete na ontvangst van het eerste bericht had betaald. Nu blijkt dat dit bedrag echter nooit is afgeschreven van uw creditcard. U heeft daarna echter nooit meer enig bericht ontvangen. De boete is nu verhoogd tot 350 euro. U kunt geen betalingsbewijs overleggen aangezien u dit , naar nu is gebleken, niet heeft.

Wij hebben meerdere signalen ontvangen waarbij na het eerste bericht niets meer is vernomen van de boete. U bent dus niet de enige met deze ervaring.

De Gemeente waar de overtreding heeft plaatsgevonden heeft er in dit geval voor gekozen om de boete zelf te incasseren en niet, zoals ook mogelijk is, via het CJIB. De vraag is nu in hoeverre er in dit geval ook de verhogingen en bijkomende kosten mogen worden opgevoerd.

Wel is inmiddels duidelijk dat het NIB niet kan afdwingen dat u betaald zonder gerechtelijke procedure. Tot op heden hebben ons geen signalen bereikt van een daadwerkelijke stap naar de rechter. Wij hebben informatie opgevraagd in Italië over de juridische mogelijkheden. Zodra wij u deze informatie hebben ontvangen zullen wij u hierover berichten.

Graag ontvang ik voor de volledigheid van u de stukken die u inmiddels heeft ontvangen van het NIB. U kunt deze opsturen naar experts@anwb.nl .