Geboekte reis is een dag na de boeking niet meer beschikbaar en enige optie is toeslag betalen van €65,- p.p., mag dit zomaar?

Vraag gesteld door Twickels op 24 juni 2016

Op 22 juni jl. heb ik bij Polenreizen.nl een 5-daagse reis naar Krakau geboekt voor 2 pers. Voor de boeking heb ik telefonisch contact gezocht met Polen reizen om de vluchttijden te checken. de reis is diezelfde dag met ideal betaald. Op 23 juni krijgen we de bevestiging per mail dat de geboekte reis niet meer beschikbaar is. Er wordt wel een alternatief gegeven: vertrek op dezelfde dag, vanaf dezelfde luchthaven en op dezelfde tijd...echter wel met een toeslag van €65,- per persoon.
Ik ben zeer verbaasd dat exact dezelfde reis als alternatief wordt aangeboden en vraag de dame van Polenreizen hoe dit mogelijk is. Deze dame geeft aan dat de ticket waren uitverkocht en dat de prijs omhoog is geschoten door een jongeren evenement in die week. Ik gaf haar aan dat zij als geen ander weet dat ze dan te maken heeft met dagprijzen voor tickets en dat deze prijs dan aangepast dient te worden op de site. Vandaag heb ik weer gekeken en de prijs is nog steeds ongewijzigd, ondanks dat ze weten dat de prijs omhoog is gegaan. Ik ben van mening dat dit misleidend, zeker wanneer de prijs ook nu niet wordt aangepast op de site. Mijn vraag is of de prijs waarvoor ik geboekt heb geldend is of dat ze zo maar een toeslag kunnen vragen?
Ik hoor graag uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Karin Wessels

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Een dag na boeking en betaling van uw reis naar Polen wordt door reisorganisatie gesteld dat deze reis niet meer beschikbaar is. Alternatief is bijbetaling van € 65 p.p. voor exact dezelfde reis/vertrekdata etc. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

De reisorganisatie dient op grond van de wet bij annulering van de oorspronkelijke reis een minimaal gelijkwaardige reis aan te bieden, waarbij de meerkosten voor rekening reisorganisatie komen. In casu is er sprake van een verkapte prijsverhoging. Nu de reissom gehee; voldaan is, dient de reisorganisatie de reis uit te voeren tegen de eerst overeegekomen reissom. Ofwel: prijs verhoging mag niet aan u worden doorberkened.

Nu de oude prijs nog altijd vermeld staat op de website van de reisaanbieder, maar deze reis niet meer voor deze prijs beschikbaar is, druist dit in tegen de regels van de wet op de oneerlijke handelspraktijken. Hierover kunt u zich beklagen bij consuwijzer.nl.