onterechte inning credit card van autoverhuurder

Vraag gesteld door Bloklandjh op 25 januari 2016

Op 26-12-2015 op site easy terra gezocht naar huurauto, niet de beslissende stap genomen om bij hun te huren. Om hier zeker van te zijn, heb ik later die dag contact opgenomen omdat ik geen auto bij hun wilde huren, zij vroegen een voucher nummer, dat had ik niet gekregen, toen mijn email adres, dat herkenden zij ook niet. Redenen voor mij om aan te nemen dat dit contract echt niet was gesloten. Nooit mail van hun ontvangen.
Ik heb met hun contact opgenomen, zij beweren een voucher te hebben verzonden. Bijzonder is ook dat zij dezelfde dag nog het geld hebben geïnd, terwijl in hun voorwaarden stond dat je 24 uur van te voren nog kosteloos kon annuleren

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in december 2015 op een website van een prijsvergelijkingswebsite voor autoverhuur gezocht naar een huurauto, maar deze niet gehuurd. U heeft dit telefonisch nagevraagd. Er is toen aangegeven dat er geen gegevens bekend waren. Op dezelfde dag zijn kosten voor het huren van een auto in rekening gebracht.

Het lijkt erop dat er toch een overeenkomst tot stand is gekomen. U heeft ook uw creditcardgegevens ingevoerd. Als u een reservering heeft bevestigd, dan komt er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand. In het geval dat er in de voorwaarden staat opgenomen dat u binnen 24 uur kunt annuleren, dan kunt u hier een beroep op doen. U moet dit dan wel kunnen bewijzen. Heeft u dit ook schriftelijk gedaan?

Een mogelijke optie is dat u de betaling via uw creditcardmaatschappij betwist. Hiervoor dient u een formulier 'verklaring betwiste transactie' in te vullen en op te sturen. De creditcardmaatschappij kan dan een onderzoek instellen.