Ik heb nogal wat problemen met mijn auto. De verkoper wijst alles af. Wat vindt u?

Vraag gesteld door Meije18 op 10 september 2015

Brief aan verkoper:

Aan: De directie van Autobedrijf Z.

Van: De heer C.O.

Bodegraven, 28-7-2015

Betr.: Klacht over de bij u gekochte occasion; Peugeot 308 automaat, bouwjaar 2008, kenteken 35-ZH-JS.

Geachte mevrouw mijnheer,

Op 23 mei 2014 heb ik bij u bovengenoemde auto gekocht die niet die eigenschappen bezit die ik daarvan, gezien de prijs, leeftijd Kilometerstand (42683 km) en op grond van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, mocht verwachten.

Al vanaf het begin had ik last met de rem; het in z’n automaat zetten met ingetrapte rem lukte maar soms wel en soms niet.
Vaak zag ik mede automobilisten, via lichtsignalen, aangeven dat er iets mis was!
Totdat, op een parkeerplaats, iemand tegen mij zei dat de remlichten constant aan het branden waren.
Ik ben toen naar Peugeot garage Bruijnen in Bodegraven gegaan. Deze constateerde dat er een plastic onderdeel van de rem stuk was. Het onderdeel ging bijna nooit stuk en moest om die reden uit Frankrijk komen.
Op mijn vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn zei men: misschien is de auto gebruikt door iemand met een handicap en is bij het terug bouwen dit onderdeel kapot gegaan.
Door toeval, ik had kachel nog niet gebruikt, bleek ook de ventilator van de kachel stuk te zijn.
Beide gebreken zijn goed opgelost binnen de garantieperiode van een half jaar.

Het moet mij toch van het hart dat ik vraagtekens heb bij de afleveringskosten van € 695,00 die ik moest betalen om auto rijklaar te maken.

Op 7 mei 2015 , de auto had ongeveer 65000 km gelopen, hoorde ik dat motor inhield bij het opschakelen.
Mijn garage (vakgarage Bodegraven) dacht aan een ontstekingsprobleem. Helaas bleek dat het niet te zijn en verder konden zij niets vinden.
Zij hebben mijn auto naar de Peugeot garage in Bodegraven gebracht.
De analyse apparatuur gaf aan dat er een nokkenas deksel vervangen moest worden; dat is gebeurt. De auto werd opgehaald door de Vakgarage; deze constateerde dat de klacht nog niet verholpen was. Afgesproken werd dat wij, na enkele dagen, de auto weer konden brengen; zij zouden verder kijken.
Nu werd de versnellingsbak gedemonteerd. Voor controle door een gespecialiseerd bedrijf.
De bak bleek in orde.
Daarna de distributie ketting vernieuwd. Ook dit gaf geen resultaat.

Weer terug naar Peugeot dealer Bruijnen in Bodegraven. Ook zij konden het probleem niet vinden. Daarna hebben zij Peugeot Nederland gebeld.
Die hebben dealer geholpen en uiteindelijk bleek het een kapotte katalysator te zijn.
Het zoveelste vervangende onderdeel werd geplaatst in een auto met nog zo weinig kilometers.

Vier weken zonder auto en ongeveer € 2000,00 lichter rij ik nu weer (voorlopig) zonder problemen.
Ik had sinds jaren met veel voldoening Peugeot gereden; dat is behoorlijk geslonken.

Het ergste vind ik dat, niet alleen door Vakgarage maar ook door een officiële Peugeot dealer, niet adequaat een diagnose kon worden gesteld waardoor er onderdelen zijn vervangen die niet vervangen hoefde te worden inclusief arbeidsloon.
Indien gewenst kan ik u de rekeningen toesturen.

Graag hoor ik van u of ik in deze voor een coulance regeling in aanmerking kan komen.
Peugeot Nederland gaf mij aan dat ik deze moest aanvragen bij de dealer waar ik de auto had gekocht.

In afwachting van uw reactie teken ik,


met vriendelijke groet,

 

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een Peugeot 308 gekocht op 23 mei 2014. Er waren problemen met de rem en ventilator van de kachel, die binnen de garantieperiode zijn verholpen. Op 7 mei jl ontstonden wederom problemen met de auto. De auto is bij verschillende garages geweest voor reparatie. Uit een analyse bleek dat de nokkenas deksel moest worden vervangen. 

Reparatiewerkzaamheden

De volgende reparatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd:

  • Vervangen nokkenas deksel na analyse
  • Demontage versnellingsbak
  • Vernieuwen distributieketting
  • Vervangen katalysator

Uiteindelijk bleek het probleem bij de katalysator te zitten. Het lijkt alsof er geen deugdelijk onderzoek is geweest naar het daadwerkelijke probleem. 

Geschillencommissie Voertuigen

U dient te bewijzen dat de reparaties niet goed zijn uitgevoerd en dat de garagist niet als een goed garagist heeft gehandeld. U kunt in eerste instantie een aangetekende brief sturen aan de betreffende garage en verzoeken om een schriftelijke reactie. Als de garage BOVAG aangesloten is, dan kunt u daarna het geschil ook nog aanhangig maken bij de Geschillencommissie. 

Coulance en conformiteit 

U schrijft dat u in aanmerking wilt komen voor een coulanceregeling. Peugeot Nederland verwijst u naar de verkoper. Indien de auto niet eigenschappen bezit die u op grond van leeftijd, koopprijs, kilometerstand e.d. mocht verwachten dan dient u inderdaad de verkoper in eerste instantie aan te spreken. Dit wordt ook wel non-conformiteit genoemd. Een coulanceregeling heeft daarentegen geen wettelijke basis. Deze wordt vaak aangeboden door een importeur. 

Bewijslast

Nu u de auto in mei 2014 heeft gekocht, dient u te bewijzen dat deze gebreken al bij aankoop aanwezig waren, als u de verkoper hierop wil aanspreken. Dit kan erg lastig zijn. Alleen wanneer een product - in dit geval een auto - binnen zes maanden na aflevering een gebrek vertoont, dan was dat gebrek volgens de wet bij aankoop al aanwezig. Omdat de auto inmiddels bij verschillende garages is geweest en daar ook is gerepareerd, kunt u niet meer de verkoper aanspreken. Deze is ook niet verplicht u coulance aan te bieden. 

Samenvattend: u dient altijd eerst de verkoper aan te spreken bij gebreken, voordat u de auto ergens anders laat repareren. Om een beroep te doen op non-conformiteit ligt de bewijslast zes maanden na aankoop bij u. Indien er sprake is van garagist die een wanprestatie levert, dan spreekt u daar de desbetreffende garage op aan. 

Meer over klachten na aankoop en uw rechten bij reparaties en onderhoud