Wat zijn mijn rechten bij aankoop demo Opel

Vraag gesteld door JoseStr op 23 maart 2017

In juni 2015 heb ik een Opel Cascade (sept '14) gekocht, na een aantal maanden bleek er lekkage in de auto te zitten (niet eerder gemerkt vanwege het weer), toen werd gezegd, dat het een verstopping in de kokerbalk was en is toen gerepareerd.
Een aantal maanden later weer lekkage, er werden toen een aantal doppen onder de auto verwijderen waar veel water uitkwam, maar weer droog.
Nu weer lekkage en ben het zat, de dealer komt niet met een afdoende oplossing.
Wat kan ik juridisch doen?? Is de dealer verplicht om mij een gelijkwaardige auto te leveren zonder bijbetaling (wil wel iets bijbetalen, maar is inmiddels een probleem wat al vanaf het begin bestaat.
Vriendelijke groet,
Jose

Antwoord van Marika

ANWB Expert

In juni 2015 hebt u een auto gekocht (bouwjaar 2014) die twee keer gerepareerd is vanwege een lekkageprobleem. Nu blijkt er wederom sprake te zijn van een lekkage en u wilt weten wat uw rechten zijn.

Conformiteit

U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt (conformiteit). Hierbij wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder, des te minder u mag verwachten. U hoefde gelet op het bouwjaar het lekkageprobleem niet te verwachten. Het gebrek moet wel bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou zijn ontstaan.

Ontbinding

U moet volgens de wet in eerste instantie altijd de verkoper de gelegenheid geven een gebrek te herstellen. Dat hebt u twee keer gedaan. Wettelijk gezien zijn er geen minimum aantal herstelpogingen genoemd. Het lijkt in dit geval redelijk de auto nog eenmaal ter reparatie aan te bieden. Mocht het probleem dan nog niet verholpen zijn, dan heeft u op grond van de wet recht op ontbinding van de overeenkomst, waarbij u het aankoopbedrag terugbetaald krijgt.

In uw huidige situatie kunt u het beste een brief schrijven naar de dealer waarin u in ieder geval aangeeft dat:

1.u vanaf het begin af aan een lekkageprobleem hebt;

2.het lekkageprobleem tot twee keer toe gerepareerd is maar niet verholpen is;

3.u de verkoper de laatste mogelijkheid biedt om het lekkageprobleem te verhelpen;

4.als het lekkageprobleem dan niet opgelost wordt u zult overgaan tot ontbinden van de koopovereenkomst.

Als leidraad voor die brief kunt u gebruiken maken van onze voorbeeldbrief. Let daarbij wel op dat u die uiteraard nog passend moet maken aan de hand van uw specifieke situatie.

Geschillencommissie

Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper moet dan wel aangesloten zijn bij de BOVAG.

Wellicht hebt u een rechtsbijstandsverzekering. Ik adviseer u die in dat geval in te schakelen.

Meer lezen over klachten na aankoop.