Verborgen gebreken Audi A3 1.8 TFSI - 2009

Vraag gesteld door JanElfrinkForestreet39 op 19 oktober 2017

Beste,

3 maanden geleden kocht ik een Audi A3, met 6 maanden BOVAG garantie. Deze blijkt nu een olieprobleem te hebben. De garage gaat het probleem oplossen, tot dusver prima.

De onderdelen die moeten worden vervangen vanwege slijtage die is veroorzaakt door het olie-probleem, moeten wij zelf vergoeden, zo geeft de garage aan. De garage spreekt over de nokkenkrukasbrug en de kettingspanner.

Mijn vraag is of de garage deze kosten op mij mag verhalen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt onlangs een auto gekocht met 6 maanden BOVAG garantie. Drie maanden na aankoop blijkt de auto een olieprobleem te hebben. De garagist constateert dat de nokkenkrukasbrug en de kettingspanner versleten zijn door het olieprobleem. Die onderdelen komen voor uw rekening en het olieprobleem op zich komt voor rekening van de garage. U vraagt of u de kosten voor de versleten onderdelen moet dragen.

Wanneer u een auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.

Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken kosteloos te verhelpen binnen een redelijke termijn.

Ik verwijs u nog naar ons handige stappenplan.