verantwoordelijkheid airbag plaatsing

Vraag gesteld door SasAnwb op 22 oktober 2018

ik heb een VW camperbus gekocht in oktober 2017. hij is BOVAG en APK goedgekeurd bij aflevering. dit jaar hebben we een grote beurt laten doen en toen bleek dat de linker airbag bij de bestuurdersplek bewust onklaar is gemaakt. De stroomvoorziening is omgeleid zodat het waarschuwingslampje niet gaat branden maar de airbag zelf is niet meer aanwezig. We willen dit uiteraard weer teruggeplaatst hebben maar hebben er moeite mee om dit zelf te moeten betalen. wij vinden dat de verkoper ons geen auto had mogen verkopen met de suggestie dat het geleverd is volgens de handleiding terwijl de airbag er niet is. (geschatte kosten 350,-). Mijn vraag is dus: wie is er verantwoordelijk en wie moet er opdraaien voor de kosten.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u een VW camperbus aangeschaft bij een autobedrijf (BOVAG-lid). Naar nu blijkt is de camperbus destijds geleverd zonder airbag aan de bestuurderszijde. Kosten plaatsing airbag € 350,-. U vraagt zich af voor wiens rekening deze kosten dienen te komen.

Nu de camperbus is geleverd met een ontbrekende airbag, voldoet de camperbus niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Ofwel; er is sprake van non-conformiteit (art 7:17 BW).

Op grond van artikel 7:21 lid 1 sub a BW dient het autobedrijf het ontbrekende onderdeel alsnog na te leveren.

Bewijslast
Wanneer binnen de eerste zes maanden na levering het ontbrekende onderdeel zou zijn geconstateerd, dan was het aan de verkoper om te bewijzen dat het onderdeel bij levering wél aanwezig was. Nu het ontbrekende onderdeel pas na zes maanden na levering is geconstateerd, maakt dat het nu aan u is te bewijzen dat de airbag bij kevering heeft ontbroken.

Geschillencommissie
Mocht de camperbus destijds zijn geleverd inclusief BOVAG-garantie, kunt u bij geschillen deze ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.