Non conformiteit en rechten voor de koper na garantieperiode van 3 maanden

Vraag gesteld door John Scott op 26 juli 2016

In het kort samengevat:
- in het voorjaar op 26-03-2016 een Kia sportage gekocht uit 2010 met 107.000 km op de teller
- bij de aankoop wordt gesteld dat ik 3 maanden garantie heb, de garage (geen dealer) waar ik deze auto kocht is geen bovag garage.
- afgelopen zaterdag 23-07-2016, pech op de A7 bij Purmerend, bij ±108800 km op de teller, 4 maanden na de aankoop datum.
- op de cruise controle viel in één keer de hele aandrijving uit.
- een paar dagen daarvoor had ik af en toe bij hogere toeren tallen al een hakerig gevoel maar niet in alle versnellingen, in een laag toerental was er niets aan de hand tijdens het schakelen.
- we zijn weggesleept en de auto is afgevoerd naar de Kia garage bij mij in de buurt voor een snelle eerste inspectie (zonder te sleutelen!).
-uit de inspectie door de Kia garage blijkt dat de versnellingsbak aan gort is en dat ook de koppeling goed moet worden geïnspecteerd.
-ik heb al contact gehad met de garage waar ik deze auto heb gekocht, men is bereid om eventueel de kosten te middelen en er een tweede hands bak in te plaatsen.
- waarschijnlijk wordt de 7 jaar Kia garantie niks omdat het onderhoudsboekje niet volledig is ingevuld.....(reactie van de Kia garage bij mij in de buurt)
- een versnellingsbak met zo weinig kilometers mag nog niet falen, daar komt ook nog bij dat wij er bij de aankoop pas een trekhaak onder hebben laten zetten, de aandrijflijn is in die zin dus nog nooit zwaar belast.
- de vraag is dan ook, heb ik recht via de "wettelijke garantie" op een volledige vergoeding en daarbij een degelijk herstel van mijn auto door de garage waar ik de auto heb gekocht of moet ik genoegen nemen met een middeling in de reparatiekosten?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met drie maanden garantie. Vlak na de garantie gaat de versnellingsbak stuk.

Als consument heeft u ook na afloop van de garantie rechten op grond van de wet. U mag redelijke verwachtingen hebben van het door u gekochte product. Deze verwachtingen hangen weer samen met de leeftijd, het onderhoud, de kilometerstand en het gebrek zelf. Indien het gebrek zich voordoet aan een slijtagegevoelig onderdeel is het gebruik ook van belang. De eerste zes maanden na aankoop wordt er van uit gegaan dat de auto met dit gebrek is geleverd.

Een versnellingsbak zou inderdaad langer mee moeten gaan dan de nu gereden kilometers. Op die grond kunt u de verkoper dan ook aanspreken. De verkoper moet zorgen voor herstel. Er is echter al wel een aantal jaar met deze versnellingsbak gereden. Een bijdrage in de kosten kan dan ook worden gevraagd. Gezien de leeftijd en de gereden kilometers is een bijdrage van de helft van de kosten een redelijke bijdrage. Onderhandelen kan natuurlijk altijd.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website.