Wat mag ik van de verkoper verwachten?

Vraag gesteld door piet-jan op 29 januari 2016

Ik heb een Toyota Landcruiser 200 V8 gekocht met een half jaar garantie dat nog loopt tot eind Feb.
De verkoper vertelde dat hij er heel erg lang naar heeft moeten zoeken voor een echte goeie en dat ik er jaren plezier van zou hebben.
Begin december was de auto voor de 2de keer in storing gegaan en ook in zijn noodloop hij is toen via de verkoper naar een hele goede Toyota garage geweest voor de storing en ook nog een reparatie van parkeer sensors dat beloofd was met de verkoop.
Na 6 weken is er weer een storing en ging de auto ook weer in zijn noodloop.
De auto is toen naar een andere Toyota garage geweest die veel in Landcruiser's doen, en zeggen alles te weten van de LC.
Die garage is anderhalve dag bezig geweest met uitlezen en meten en testen maar zeggen dat ze wel een foutcode hebben uitgelezen maar geen fout hebben kunnen vinden.
Of de storing wegblijft kunnen ze ook niet zeggen.
Dit is niet wat ik verwacht van een Toyota Landcruiser die bekend staat als betrouwbaar en onverwoestbaar. ( met een nieuwprijs toen van 130.000 )
mag ik van de verkoper verwachten dat hij de koopovereenkomst ontbind ?
En mij het geld en mijn oude Landcruiser terug geeft.

Ps. ik had binnen 8 weken al 2 accu's en kromme remschijven die niet onder garantie zouden vallen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft eenToyota Landcruiser gekocht. Vanaf de aankoop zijn er al enkele gebreken geweest. U vraagt of u de koopovereenkomst kunt ontbinden.

Ontbinden van de koopovereenkomst betekent dat u de auto teruggeeft en de koopprijs terugkrijgt, eventueel met aftrek van een gebruiksvergoeding.

Ontbinding is mogelijk als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is; 
  • de verkoper de auto niet wil repareren of vervangen;
  • reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden;
  • herhaalde reparatie niet afdoende blijkt.

Ontbinding is niet in alle gevallen mogelijk. Het gebrek moet zo ernstig zijn, dat dit het normale gebruik van de auto in de weg staat.

In uw geval zal eerst voldoende gelegenheid moeten zijn geboden aan de verkoper om het probleem op te lossen. Lukt dat niet en het gebrek beïnvloedt het normale gebruik van de auto, dan is ontbinding mogelijk.

Overigens is het zo dat gebreken die tijdens de garantie zijn gemeld ook op grond van deze garantie moeten worden opgelost. Ook na de garantie vallen deze gebreken dus nog onder de garantievoorwaarden en mag de dealer hiervoor geen kosten in rekening brengen.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.