Wat kan ik eisen na grote reparatie kort na aankoop?

Vraag gesteld door Nweijden op 06 mei 2015

Anderhalve maand geleden heb ik een Audi A1 gekocht bij een non-Bovag garage. Bij aankoop heb ik geen garantie bijgekocht, maar heb wel een onderhoudsbeurt laten uitvoeren door de verkopende partij bij een Bovag garage.

Nu, anderhalve maand later, hoorde ik met starten geratel en ben naar de Audi dealer gereden. Daar heb ik te horen gekregen dat er problemen waren met de distributieketting. Na een belletje met de verkopende partij ben ik overeengekomen dat ik de auto bij de Audi dealer liet repareren (vanwege een coulance regeling die geldt op dit probleem).

Tijdens de reparatie werd ook duidelijk dat de carter kleppen afgebroken waren, de waterpomp lekte en de remblokken voor aan vervanging toe waren. Dit zijn zaken die bij de onderhoudsbeurt verholpen zouden moeten zijn.

De kosten voor dit, inclusief reparatie, zijn 1100 euro.

Mijn vraag aan jullie: Wat kan ik eisen van de verkopende partij?

Antwoord van David

ANWB Expert

Uw verkoper heeft opdracht gegeven voor een onderhoudsbeurt bij een andere garage. Nu blijkt dat er problemen zijn met de auto. De distributieketting geeft problemen. U hebt toestemming gekregen van uw verkoper om die problemen te laten verhelpen door de Audi dealer. De Audi dealer constateert daarnaast nog andere problemen. Als die problemen in verband staan met de distributieketting, dan mag u verwachten dat deze problemen ook verholpen worden. Dit valt dan onder de toestemming van de verkoper. De andere problemen moet u eerst overleggen met de verkoper. Alleen als hij toestemming geeft voor reparatie door een ander dan kunt u dit laten uitvoeren bij de Audi dealer. U moet altijd de verkoper de gelegenheid geven gebreken te herstellen.

U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal gebruik geschikt is. Deze verwachtingen worden wel mede bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand. Ook heeft u een onderzoeksplicht als koper. Als dit probleem bijvoorbeeld bij een proefrit naar voren was gekomen bepaalt dit ook uw mogelijkheden. De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.  Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht.

Een handig stappenplan dat u kunt gebruiken, vindt u op onze website:http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop