Uitkomsten van geschillen ivm distributieketting VW?

Vraag gesteld door Dhr. T op 07 juli 2016

Op uw platform zie ik herhaaldelijk vragen over problemen met de distributiekettingen bij VW. Ook mijn destijds nieuw gekochte en dealer onderhouden VW Touran 1.4 TSI vertoont een ketting met rek. Uw advies is in meerdere gevallen om rechtsbijstand of het geschillenplatform in te schakelen. Heeft u ook terugkoppeling gekregen van de uitkomsten van de geschillen en is daar een rode draad in te ontdekken?
En wordt de koper geacht - al naar gelang de leeftijd en kilometers van de auto - een deel van de kosten zelf te betalen ondanks dat het product (de ketting) niet voldoet aan de verwachting?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Volkswagen met een TFSI motor, Waarvan bekend staat - productiedatum circa 2008 en 2012 - vanwege distributieproblemen en exorbitant hoog olievervuiling. U vraagt zich af pf er een rode lijn te bespeuren valt in uitspraken van Kantonrechters en Geschillencommissie Voertuigen.

Veel van de geschillen worden op het laatste moment geschikt. In de zaken waar wel uitspraak is gedaan is de volgende rode lijn te constateren:

- van belang is dat de auto regulier wordt onderhouden;
- kosten reparatie doorgaans voor rekening dealer/garagist. Waarbij rekening wordt gehouden met ' nieuw voor oud'. Oftewel een verbruiksvergoeding tov de gevolgschade (motorschade).