Rechten na koop auto met gebreken

Vraag gesteld door Stefanbrocken op 05 februari 2018

Hallo,
Ik heb samen met mijn vriendin een auto gekocht. Na wat gebreken te hebben ontdekt, zijn wij na 7 dagen terug gegaan naar de garage, welke deze problemen zou gaan oplossen.
Deze werkzaamheden zouden zijn het aantippen van verschillende plekjes en krasjes met de juiste kleur, het verschil in hoogte van één vering en het ratelende geluid in de 5e versnelling.
Na een dag werd ik gebeld dat de auto klaar zou zijn, maar na de vraag wat nou het probleem was werd mij verteld dat ze ze het geratel (voor ons het belangrijkste wat gemaakt zou moeten zijn) niet zouden hebben gehoord. Ik moest maar naar de dealer komen en het geluid te laten horen.
Vandaag ben ik dus richting de garage gereden om het geluid te laten horen en nu had de dealer het wel ineens gehoord maar vond het niet belangrijk genoeg in eerste instantie. Dat terwijl het ratelende geluid afentoe boven de radio uit komt. Ook het verschil in een vering was nog niet opgelost.
Nu hebben ze mij vandaag toegezegd dat ze de auto alsnog zouden gaan maken. Alleen mijn vertrouwen is een beetje op.
Mijn vraag. Kan ik de auto laten repareren bij een eigen garage (of officiele suzuki dealer) en kosten op verkoper van de auto verhalen. Hoe kan ik het beste de gemaakte afspraken door de dealer laten bevestigen. En hoe kom ik onder de koop uit mocht het vertrouwen weer geschonden worden ?

Met vriendelijke groet,
Stefan

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Deze vertoont verschillende gebreken. De verkoper heeft enkele daarvan opgelost, maar vindt een aantal gebreken niet nodig om te herstellen.

De vraag is of er garantie is afgesproken bij de koop. Is dit het geval, dan zult u de garage op deze garantie moeten wijzen. Wel zult u moeten aantonen dat er sprake is van een gebrek. U zult dus aan moeten tonen dat de rammel een gebrek is dat echt verholpen moet worden. Is er geen garantie, dan kunt u als consument een beroep doen op de wet. Ook hierbij zal duidelijk moeten zijn dat er een gebrek is dat verholpen moet worden.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval hangt het van de ouderdom en de kilometerstand af wat uw mogelijkheden zijn. Ook de gebreken spelen mee. Betreft het bijvoorbeeld een auto van 10 jaar oud, dan kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. U zou de verkoper wel in dat geval aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

In alle gevallen zult u de verkoper eerst zelf de gelegenheid moeten bieden om zelf het gebrek te herstellen. Pas als dit meerdere malen niet goed gaat, kunt u naar een andere garage. u moet dit dan wel eerst aankondigen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.