niet gekregen wat we gekocht hebben

Vraag gesteld door Sophietje61 op 18 september 2017

Zaterdag bij gerenomeerde garage auto gekocht die voorzien zou moeten zijn van 65% lichtabsorberende ruiten achter. Blijkt niet zo te zijn, terwijl dit wel bij de koop is bedongen. Wij willen alsnog nieuwe ruiten waarvoor we ook betaald hebben, echter de garage stelt folie voor. Dit willen wij niet. Zeker niet gezien het feit dat folie niet "levenslang" ongeschonden meegaat.
De nieuwe auto stond geadverteerd op internet en voordat we met de koop akkoord gingen hebben we expliciet de hele lijst van opties nog opgestuurd ter definitieve controle voordat we akkoord gingen.
Wat is uw advies?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft van het weekend bij een garagist een gebruikte auto gekocht. Bij levering blijken de ruiten achter niet licht absorberend te zijn, ondanks dat de koper dit wel had toegezegd. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Uitgangspunt hier is dat de verkoper moet leveren hetgeen overeen gekomen is. Als u kunt aantonen - toezegging verkoper, koopovereenkomst, advertentie - dat de achterruiten van de auto licht absorberend zijn, dan kunt u nakoming van de verkoper eisen.

Indien de kosten voor nakoming in alle redelijkheid niet gevergd kunnen worden van de verkoper, dan mag deze er ook voor kiezen een voorstel te doen om een gedeelte van de koopprijs aan u terug te betalen, dan wel de auto terug te nemen tegen terugbetaling van de koopprijs.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.