In hoeverre recht op reclamatie of anderszins oplossing?

Vraag gesteld door Stefm5 op 15 september 2017

Goedendag,

2,5 week geleden bij een zeer groot autobedrijf (10.000 auto's per jaar) een twaalf jaar oude Mini diesel gekocht met 189.000 km. Ik heb verstand van auto's: alles leek technisch goed en de boekjes zaten erbij. Geen schade gehad (lakdiktemeter). Meteen een afspraak gemaakt bij mijn garage om alle vloeistoffen en filters te vervangen/ na te kijken, omdat de laatste beurt volgens het boekje bijna 30.000 km geleden was (deze Mini heeft volgens het boekje ook slechts 1 x per 30.000 km ene beurt nodig.

Tijdens controle blijkt het koelvloeistofniveau in de eerste 2.000 km flink gezakt. Bij koude motor stationair laten lopen geeft bovendien grote druk op het koelsysteem. Conclusie: voor 90% zeker is de kop van de motor defect. Schade: plus minus 3.000 euro, terwijl de auto 3.950 euro heeft gekost.

Omdat de auto goed liep en geen andere kenmerken van slijtage/motorschade vertoonde (zoals witte rook bij verbranding van koelwater) kan ik me goed voorstellen dat de verkoper ook niet van deze schade op de hoogte was.

Ik weet dat de Bovag-garantie pas geldt vanaf 4.500 euro. Is dit nou dikke vette pech of is er nog iets te reclameren? Ik kan me niet voorstellen dat je hier als consument de dupe van kan zijn. De Mini is gebouwd door BMW en heeft een Toyota dieselmotor. Ze staan bekend als zeer betrouwbaar (info van de ADAC).

Groeten,

S (doe het even zo, omdat ik niet weet of dit gepubliceerd wordt)

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft tweeënhalf week geleden bij een autobedrijf (BOVAG) een gebruikte Mini diesel gekocht (12 jaar oud/189.000 km) voor € 3.950,-. De auto is gekocht zonder (BOVAG) garantie. Nu blijkt dat hoogstwaarschijnlijk de kop gescheurd is. Reparatiekosten circa € 3.000,- U vraagt zich af wat u rechten zijn.

Levensduur cilinderkop
Ervan uitgaande dat de kop van de motor inderdaad defect is, dient de vraag zich aan wat u mag verwachten van een kop qua levensdsuur.

De levensduur van een kop van een dieselmotor bedraagt circa 300.000.

Wettelijke garantie
Indien een product (auto) niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst, dan kunt u zich (als consument) mogelijk beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Omgekeerde bewijslast
Indien zich binnen de eerste zes maanden na levering een gebrek voordoet, dan is het aan de verkoper aan te tonen, dat het gebrek zich bij levering niet aanwezig was (art 7:18 lid 2 BW).

Voor een beroep op conformiteit dient u zich te allen tijde te wenden tot de verkopende partij. U dient deze in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen.

Volgens de wet komen de herstelkosten in beginsel voor rekening van de verkoper (art 7:21 lid 2 BW).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Stefm5:

Hartelijk dank voor uw antwoord. Hoewel we de verkopende partij niet het vel over de neus willen halen, is dit toch een hele geruststelling.



***

Reactie van Stefm5:

Geachte heer Claesen,

Hoe om te gaan met vervangend vervoer? De verkoper heeft ons doorverwezen naar een revisiebedrijf waar zij zelf zaken mee doen en laat uitspraken over de vergoeding in het midden tot zijn eigen bedrijf zich over het schadebedrag heeft uitgesproken. Die werkwijze snap ik, maar ondertussen wordt geen enkele belofte gedaan over hoe de kosten opgepakt gaan worden en willen ze ook niet helpen met vervangend vervoer, terwijl de gekochte Mini diesel voor woon- werkverkeer wordt gebruikt.

Op uw site staat: "Schadevergoeding

Lijd je schade doordat het voertuig niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan is de verkoper hiervoor aansprakelijk. Je kunt een vergoeding eisen voor bijvoorbeeld de kosten van een huurauto of sleepkosten. Je bent verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken."
/> maar goed, we willen liever niet de enorme kosten voor een huurauto maken, als de verkopende partij nu al wat moeilijk doet, omdat ze niets willen beloven en niet willen meedenken over vervangend vervoer.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Voor een beroep op de wettelijke garantie dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het geconstateerde gebrek te verhelpen.

Ik zou persoonlijk niet akkoord gaan met doorverwijzing naar een revisiebedrijf. Het is aan de verkoper om dit eventueel in eigen beheer te doen. Indien u de verkoper niet a schriftelijk (aangetekend) in gebreke heeft gesteld, loopt u het risico, dat de verkoper zou kunnen stellen, dat u hem niet in de gelegenheid heeft gesteld het gebrek te verhelpen. Zodoende verspeelt u uw rechten.

U moet er op toezien, dat niet u maar de verkoper opdracht geeft aan het revisiebedrijf tot herstel van het gebrek!