Hoe lang mag een reparatie duren

Vraag gesteld door Twannie op 24 februari 2015

Mijn auto heb ik ruim 8 weken geleden weg gebracht voor een reparatie. Volgens een kennis kon het niet anders dan de BSI zijn. Een gebruikte van een sloopauto (BSI, motorcomputer, contactslot en sleutel) kost €300, een nieuwe BSI €580, daarop gekozen voor een nieuwe BSI. Volgens de garage kon het de BSI niet zijn. Ze zijn gaan zoeken en komen 3 weken later tot de conclusie dat het toch de BSI is, zetten er een nieuwe in. Helaas blijkt dit niet de oplossing, ze vermoeden nu dat het de motorcomputer is, kosten €800. Deze kon blijkbaar voor €25 worden doorgemeten, dus hebben ze die weg gebracht. Ondertussen ben ik al geruim 8 weken de auto kwijt.
Ik heb reeds aangegeven dat ik wil dat ze de gebruikte set maar moeten inbouwen (en die ook wil betalen).
Wat zijn mijn rechten? Moet ik de reeds geïnstalleerde BSI betalen? Kan ik mijn auto eventueel ophalen en naar een andere garage brengen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Een garage moet als goed vakman werkzaamheden uitvoeren. Als er een probleem aanwezig is waarvan de oorzaak niet direct kan worden gevonden kan een reparatie langer duren. Acht weken is wel behoorlijk lang. U geeft aan dat de nieuw geplaatste BSI het probleem niet oplost. In dat geval kunt u de garage verzoeken uw eigen BSI weer terug te plaatsen. Het arbeidsloon zult u wel moeten vergoeden. Het is wel goed om te kijken naar het aantal arbeidsuren. Als dit aantal heel hoog is, is het raadzaam om na te gaan wat de garage hiervoor aan uw auto heeft gedaan. Verder kunt u eenvoudigweg uw auto naar een andere garage brengen als deze garage het probleem niet kan vinden. Mocht er garantie op de uitgevoerde werkzaamheden worden gegeven is wel zaak voor eventuele garantieproblemen naar deze garage terug te gaan.

Bijgaand een link met het stappenplan dat u in het geval van een geschil met de garage dient te volgen. http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/stappenplan-reparatie-en-onderhoud