Heb ik nog garantie?

Vraag gesteld door Banden net geen afkeur op 11 december 2015

Geachte ANWB,

Afgelopen juli heb ik een andere auto gekocht. Ik heb er tot nu toe alleen maar ellende mee gehad. De verkoper komt mij ook weinig tegemoet. Ik heb hierover al een paar keer contact met jullie gehad. Ik heb de auto al twee keer elders laten repareren. Gisteren was het weer zover. Allerlei lampjes op het dashboard. Ben naar de garage gegaan en nu blijkt de roetfilter vol te zitten en moet waarschijnlijk worden vervangen. Een reparatie van plm. 1500 euro. Mijn wettelijke garantie van een half jaar verloopt op 7 januari as. Ik heb de verkoper onderstaande mail gestuurd:

Geachte heer M.,

Afgelopen zomer heb ik een VW Polo uit 2010 bij jullie gekocht. Daarop heb ik mijn blauwe Golf TDI ingeruild.
De eerste dag na de deal belde u mij op dat u een misrekening van € 1000,- had gemaakt.
Ik dacht nog: kan gebeuren, doen we niet moeilijk over. Dus de auto werd € 1000,- duurder.

Na een week kreeg ik een motorstoring. Terug naar de garage en jullie zeiden dat jullie een sensor hebben vervangen.

Ook viel het ons op dat de auto erg naar links trok tijdens het rijden. Terug naar de garage. Daar hebben jullie mijn voorwielen omgewisseld. Nu trok de auto naar rechts. Weer terug naar de garage. Opnieuw hebben jullie de voorwielen omgewisseld. En opnieuw trok de auto naar links. Ik heb toen de auto in een andere garage laten nakijken, bleken er 3 versleten banden onder te zitten!!! Weer terug naar jullie. Ik heb immers een half jaar garantie op alles (volgens jullie). Maar ik kreeg de banden niet vergoed, want volgens jullie was er niets mis mee (hoewel er allemaal scheurtjes aan de binnenkant zaten en de banden schuin waren afgesleten). Opnieuw ben ik naar de andere garage gegaan en heb daar de banden laten vervangen en ondertussen zagen ze ook dat de auto uitgelijnd moest worden, aangezien het stuur scheef stond. Totale kosten € 210,-

Twee weken geleden strandde ik onderweg bij een garage met opnieuw dezelfde motorstoring dan ik de eerste week dat ik de auto had. Bleek er een sensor kapot te zijn. 10 minuten werk om te vervangen. Terug naar jullie. Maar volgens jullie moest de auto de hele dag blijven staan. Ik kon de auto niet missen, dus heb hem maar weer ergens anders laten vervangen (kosten € 60,-).

En tot overmaat van ramp belandde ik vandaag weer bij een garage met een storing. Auto gecontroleerd. Conclusie is dat de roetfilter potdicht zit en moet worden vervangen.

Ik heb nog garantie tot 7 januari. Autobedrijf M. wat gaan we hiermee doen?
Ik ben onderhand het vertrouwen in u en in de auto kwijt.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Martin van Polen

Helaas krijg ik geen reactie.
ANWB wat kan ik doen?

Met vriendelijke groet,

Martin van Polen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een gebruikte auto gekocht met garantie. Na de aflevering heeft u verschillende gebreken geconstateerd. De garage heeft deze niet op kunnen of willen oplossen. Nu moet het roetfilter vervangen worden.

Als u de auto heeft gekocht met Bovag garantie dan heeft u recht op herstel van gebreken die zich openbaren tijdens de garantie, tenzij die vallen onder regulier onderhoud of te wijten zijn aan achterstallig onderhoud. Het vervangen van deze roetfilter zou in het geval van een Bovag garantie dus onder garantie verholpen moeten worden. U moet daarvoor wel naar de garage.

Maakt u voor het aanspreken van de garage gebruik van ons "stappenplan klachten na aankoop". Hier staat ook beschreven hoe u moet handelen als de garage het gebrek niet wil herstellen.

Komt u er met de verkoper niet uit dan heeft u ook de mogelijkheid om deze zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Als u de auto heeft gekocht met een garantie van het bedrijf zelf, dan hangt het antwoord op uw vraag af van de voorwaarden van deze garantie.