garage heeft computer opgestuurd van auto omdat het dacht dat daar het probleem zat. computer is goed. Nu blijkt het contactblokje niet de juiste spanning te geven en is vernieuwd. Ik moet € 540,- betalen.

Vraag gesteld door zusje op 08 oktober 2015

Wat ik niet snap is dat ik als klant moet betalen voor de foute analyse van de garage. Het onderzoek en verzendkosten van extern bedrijf moet ik betalen terwijl het probleem in het contact blokje waar de sleutel ingaat zit. Dus voor het contactblokje vernieuwen betaal ik € 540,- mag dit wel ?
Voor mij voelt dit niet juist.

p.s. lastig dat de vraag niet direct gesteld kan worden. Nu moet ik mijn auto ophalen en betalen , weet niet goed te handelen.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft uw auto ter reparatie aangeboden bij een garage. De garage heeft de boordcomputer laten onderzoeken bij een extern bedrijf, maar deze was in orde. Na verder onderzoek bleek het te gaan om een probleem met de spanning van het contactblokje. 

Om een antwoord te kunnen geven op uw vraag is het van belang na te gaan wat de precieze klacht was die u in eerste instantie had. Als deze klacht namelijk reden gaf voor de garage om de boordcomputer te laten onderzoeken, dan kunnen deze kosten inderdaad in rekening gebracht worden. Volgens onze auto-experts is een bedrag van € 540,- voor een dergelijk onderzoek (en kosten voor arbeidsuren e.d.) niet onevenredig hoog. 

Als de garage niet professioneel heeft gehandeld en u kunt dit aantonen, dan kunt u bezwaar maken tegen deze kosten. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer het onderzoeken van de boordcomputer geen logische stap zou zijn van de garage naar aanleiding van uw klacht. Bij het betalen van de kosten kunt u dan ook aangeven 'onder protest te betalen'. Het is het beste om dit schriftelijk te doen. 

Meer lezen over uw rechten bij onderhoud en reparatie.