Aansprakelijk?

Vraag gesteld door Banden net geen afkeur op 09 mei 2016

Afgelopen zomer heb ik een VW Polo uit 2010 bij auto Mekkes te Aalden/Zweeloo gekocht. Daarop heb ik mijn blauwe Golf TDI ingeruild.
De eerste dag na de deal belde de heer Mekkes mij op dat hij een misrekening van € 1000,- had gemaakt.
Ik dacht nog: kan gebeuren, doen we niet moeilijk over. Dus de auto werd € 1000,- duurder.

Na een week kreeg ik een motorstoring. Terug naar auto Mekkes en daar werd gezegd dat er een sensor is vervangen.

Ook viel het ons op dat de auto erg naar links trok tijdens het rijden. Terug naar de auto Mekkes. Daar zijn mijn voorwielen omgewisseld. Nu trok de auto naar rechts. Weer terug naar de garage. Opnieuw werden de voorwielen omgewisseld. En opnieuw trok de auto naar links. Ik heb toen de auto in een andere garage laten nakijken, bleken er 3 versleten banden onder te zitten!!! Weer terug naar auto Mekkes. Ik had immers een half jaar garantie op alles (volgens auto Mekkes). Maar ik kreeg de banden niet vergoed, want volgens de heer Mekkes was er niets mis mee (hoewel er allemaal scheurtjes aan de binnenkant zaten en de banden schuin waren afgesleten). Opnieuw ben ik naar de andere garage gegaan en heb daar de banden laten vervangen en ondertussen zagen ze ook dat de auto uitgelijnd moest worden, aangezien het stuur scheef stond. Totale kosten € 210,-

Een paar weken later strandde ik onderweg bij een garage met opnieuw dezelfde motorstoring dan in de eerste week dat ik de auto had. Bleek er een sensor kapot te zijn. 10 minuten werk om te vervangen. Terug naar auto Mekkes. Maar volgens de heer Mekkes moest de auto de hele dag blijven staan. Ik durfde de auto niet meer een hele dag achter laten bij auto Mekkes, aangezien ik geen vertrouwen meer had in dit bedrijf. Ik wilde wachten op de reparatie. Dit was volgens de heer Mekkes absoluut onmogelijk, dus heb hem maar weer ergens anders laten vervangen (kosten € 60,-).

En tot overmaat van ramp belandde ik een paar weekjes later weer bij een garage met dezefde storing. Auto gecontroleerd. Conclusie is dat de roetfilter potdicht zat en moet worden vervangen. Gelukkig konden ze het roetfilter schoon branden. Kosten € 351,-
Wel konden ze bij de garage vertellen dat dit probleem al een poosje gaande moest zijn en dat auto Mekkes dit had kunnen weten toen hij mij deze auto verkocht.

Nu dachten we dat het in orde moest zijn, maar nu (mei 2016) opnieuw dezelfde storing.
Mogelijk moet het roetfilter worden vervangen (kosten € 1500,-).

ANWB is er een mogelijkheid dat ik de heer Mekkes (gedeeltelijk) aansprakelijk kan stellen voor mijn reparatiekosten? Hij heeft mij immers bewust een auto met gebreken verkocht.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft vorige zomer een auto gekocht. In de afgelopen periode zijn er verschillende gebreken geweest. Nu moet waarschijnlijk het roetfilter worden vervangen.

Indien er geen sprake meer is van garantie bepaald de wet uw rechten als consument’. De wet geeft aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van hetgeen u koopt. Uw verwachtingen worden onder meer bepaald door het bouwjaar, kilometerstand, onderhoud, gebruik en het gebrek zelf. Over het algemeen kun je zeggen “hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten”. Ook dient u aan te tonen dat het gebrek al vanaf het moment van levering aanwezig was.

In uw geval lijkt het erop dat het gebrek wordt veroorzaakt door het roetfilter.Het vervangen van het roetfilter valt onder het onderhoud. Onderhoud is iets waar u als consument rekening mee dient te houden. U kunt dan ook niet stellen dat u dit niet hoefde te verwachten. Uiteraard staat het u vrij om met de garage in gesprek te gaan over de rekening.

U heeft meerdere kosten gemaakt de afgelopen periode. Aangezien deze kosten zijn gemaakt bij een andere garage dan die van de verkoper is het niet mogelijk de verkoper hiervoor aan te spreken.

Voor informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.