Nieuwe 504Wh e-bike accu
Vraag gesteld door R. Bergers op 14 januari 2023
Vorige week een nieuwe fietsaccu gekocht: 504 Wh. Bij thuiskomst gekeken of de accu vol of leeg was: geheel leeg. Toen aan de oplader gezet: oplader is 2 A en de accu 14 A, bij 3,5 uur opladen was de accu al vol, hetgeen ik vreemd vond, want ik had 7 uur verwacht. Gaan fietsen en na 9 km was het eerste blokje van 5 al weg?terwijl ik met mijn fietsaccu van 317 Wh 14 km mee fiets. Toen ben ik op de doos gaan kijken en blijkt dat de accu 11-2021 geproduceerd is. Ik heb contact met de leverancier opgenomen en die zegt dat de accu eerst 3-4 x volledig opgeladen moet worden om de volledige capaciteit te bereiken.
Klopt dit ? en gaat een accu als deze zolang op de "plank" ligt er niet op achteruit? Ik heb de accu gekocht om deze zomer met fietstochten tenminste 80 km mee te kunnen fietsen.
Ik verneem graag uw advies.
Antwoord van Wouter
ANWB Expert
U vraagt advies over uw nieuw aangeschafte fietsaccu. Het klopt dat een nieuwe accu geladen en ontladen moet worden voordat deze zijn volledige capaciteit bereikt.
Als voorbeeld deel ik met u de link waarbij eenzelfde vraag gesteld werd: Nieuwe lithium-ion accu 10 keer leegrijden (anwb.nl) . Ik raad u aan om de handleiding van uw fiets te raadplegen.
Lithium-ion accu’s hebben nagenoeg geen last van achteruit gaan wanneer deze stil liggen. Fabrikanten monteren een BMS (Battery Management System) om te monitoren hoe de accu gebruikt wordt. Het BMS kan herkennen wanneer de accu met zijn winterslaap bezig is of stil ligt. Vaak geven fabrikanten in de handleiding aan bij welke ladingstoestand de accu weg gelegd mag worden en hoe vaak deze dan gebruikt of bijgeladen moet worden. Er zijn ook fabrikanten die hun BMS zo geprogrammeerd hebben dat de acculader constant aangesloten mag blijven zitten.