Nieuwe accu voor Spart ebike voldoet niet.

Vraag gesteld door fietsertje op 06 september 2017

In april van dit jaar kocht ik een nieuwe accu voor mijn Sparta ebike, maar algauw ging ik terug naar de winkel omdat hij m.i. veel te snel leeg is. Als zij hem aan de computer leggen, geven ze altijd het antwoord door van de fabrikant, dat deze accu precies binnen de marges is.
Wat kan ik hier aan doen? Volgens de consumentenbond kan ik binnen een half jaar na aankoop nog mijn geld terugkrijgen, maar hoe kan ik aantonen dat deze accu (aangeschaft voor 500 euro!) niet voldoet aan wat je zou mogen verwachten?

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft in april 2017 een nieuwe accu (€ 500) gekocht voor uw Sparta e-bike. De accu bleek erg snel leeg. U bent naar de verkoper terug gegaan. Deze heeft de accu getest maar volgens hem werkt de accu binnen de marges. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Non-conformiteit
U kunt de verkoper aanspreken, indien de accu niet voldoet aan de verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben (non-conformiteit). U zult dus moeten aantonen dat de accu niet voldoet aan de (specificaties genoemd in de) koopovereenkomst.

Nu de verkoper heeft vastgesteld dat de accu binnen de marges werkt, geef ik u in overweging bij een onafhankelijke derde de accu nogmaals te laten testen. Mocht blijken dat de accu niet aan de koopovereenkomst voldoet, dan kunt u de verkoper aanspreken en reparatie of vervanging van de accu vorderen. Wel moet het gebrek op het moment van de koop aanwezig zijn geweest. Als het gebrek binnen 6 maanden na aankoop optreedt, wordt vermoed dat dit het geval is.

Andere oorzaken
Naast een ondeugdelijke accu kan een verminderde actieradius overigens ook worden veroorzaakt door andere omstandigheden, zoals het gewicht (het totale gewicht van de fiets, berijder en belading) en weerstand (tegenwind, aanlopende rem, bandenspanning, hoogteverschillen en kwaliteit van het asfalt).

Meer informatie over klachten na aankoop inclusief stappenplan vindt u op onze website.