snorscooter van fietspad naar de rijbaan Amsterdam

Vraag gesteld door C.L.Jansen op 27 december 2017

de gemeenteraad van Amsterdam duwt door om snorscooter per 1 juli 2018 de rijbaan op de duwen. Zij baseert zich op een rapport van de SWOV uit 2013. Maar de SWOV publiceert nu, in 2017, een nieuw rapport dat hier grote gevaren aan zijn verbonden ivm het snelheidsverschil. Er gaan wrs meer slachtoffers vallen door dit snelheidsverschil, dus de SWOV adviseert hier in het rapport van 2017 negatief over! De oorzaken van ongevallen liggen volgens de SWOV in de infrastructuur van bv de kruispunten, waar dan ook veruit de meeste ongevallen plaatsvinden. Waarom spreekt de ANWB zich hier niet uit dat dit plan vd gemeente Amsterdam slecht gefundeerd en waanzin is??

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Dit is een discussie die al een tijd loopt. Op 14 december jl. is de voorgestelde wet definitief aangenomen in de Tweede Kamer. De ANWB heeft daartegen fel geprotesteerd, maar de Minister heeft gemeend toch de mogelijkheden voor gemeenten te scheppen om snorfietsers naar de rijbaan te verwijzen.

De fietspaden worden erg druk bereden met allerlei voertuigen. Het is inmiddels beter om deze problematiek structureel aan te pakken. Daarvoor hebben we een visie ontwikkeld.

Maarten Ligt
Medewerker Beinvloeding