Mijn elektrische fiets voldoet niet aan de actieradius zoals in de brochure gesteld

Vraag gesteld door GHH op 19 mei 2016

Ik heb 4 weken geleden een elektrische fiets gekocht met een Nuvinci automatische versnelling. Volgens de brochure zou het Bosch systeem een actieradius hebben van 145 km. Met mijn fiets kom ik echter niet verder dan 88 km in de ECO stand. In de brochure staat echter dat met deze naaf de actieradius zelfs groter dan standaard zou moeten zijn omdat je altijd in de juiste versnelling fietst. Ik denk zelf dat het rendement van de automatische versnelling slechter is dan een gewone naaf maar bij de fabrikant kom ik eigenlijk niet verder. Ik krijg het advies om de accu te laten controleren. Ik vind de brochure misleidend en vraag me af of ik geen aanspraak op een vergoeding kan maken o.i.d. Deze fiets was wel ca. EUR 500 duurder dan een vergelijkbare fiets met een standaardnaaf met 7 versnellingen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs heeft u een elektrische fiets gekocht met een automatische versnelling. Probleem is dat u de opgegeven actieradius van 144 km bij lange na niet haalt. U vraagt ons of u nu niet in aanmerking kan komen voor een compensatie.

De afstand die u op een volle accu van een elektrische fiets kunt afleggen oftwel: de actieradius van een elektrische fiets, verschilt nogal per e-bike.

Factoren actieradius

Er zijn vele factoren die een sterkte invloed (postitief als negatief) een rol spelen op de opgegeven actieradius. Denk daarbij aan:

- soort wegdek;

- weersomstandigheden;

- gewicht van de fietser zelf;

- geografisch (vlak terrein of heuvelachtig)

- leeftijd van de accu zelf;

- mate van trapkrachtondersteuning;

- trapkrachtsensoren.

Al met al blijkt - door tal van factoren - de opgegeven actieradius vaak niet haalbaar. Het is om die reden dus lastug te bepalen of de actieradius van uw electrische fiets niet voldoet aan de redelijke verwachting, die u er op grond van de overeenkomst van het product mocht hebben..

Kortom; nu het lastig is te bepalen (objectief) of de accu van uw electrische fiets wel/niet voldoet, maakt dat ik nu niet kan zeggen of u een en ander juridisch bezien kunt afdwingen.



***

Reactie van harry h:

bij nieuwe lithium-ion batterijen kan de capaciteit kleiner zijn dan na een aantal keren opladen. te diep ontladen van een accu wordt vaak afgeraden, maar een nieuwe accu dient men ''normaal'' leeg te trekken voor die weer opgeladen dient te worden. zie ook de handleiding. Op z'n engels: rtfm! (ga ik niet voor je vertalen). accu's en oplaadbare batterijen zijn vaak onbegrepen stukken. volgens mij weten fabrikanten het ook niet altijd even goed. Zo heb ik voor mijn scheerapparaat nikkelcadmiums en die doe het na 20 jaar nog steeds redelijk goed. af en toe ga ik die regenereren door alleen tijdens het gebruik deze te laden. na een aantal keren is de capaciteit weer flink beter geworden. terwijl ik ze 10 jaar geleden bijna weggegooid had. dit proces heb ik een keer of 10 herhaald en met succes.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Alsnog dank voor uw tip!