Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Plug-in hybride

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 april 2019

Ik rijd nu in een hybride en misschien is een plug in hybride voor mij interessant. Voor het opladen van de accu van een plug in is stroom nodig. Mijn vraag is of bij een plug in hybride de hoogspanningsaccu ook bijgeladen wordt door de motor of door het remmen.

Als dit wel of niet zo is, is dit dan voor alle plug in hybrides van toepassing of zijn er ook uitzonderingen. Bij informatie over plug in hybrides lees je een verbruik van bijvoorbeeld 1,6 liter per 100 km. Hoe is dit berekend en welk verbruik mag ik verwachten als de hoogspanningsaccu leeg is?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de verschillen tussen een hybride auto en een plug-in hybride auto.

U vraagt of de tractieaccu bij een plug-in hybride ook wordt geladen door middel van regeneratief remmen en door de brandstofmotor. Een plug-in hybride is voor wat betreft werking gelijk aan een hybride. De enige toevoeging in de werking is dat de tractieaccu nu ook via een stekker geladen kan worden. Door de grotere accu is het mogelijk om over een grotere afstand elektrisch te rijden.

Bij de verbruikstest wordt er gemeten met een volle batterij. De NEDC of WLTP test wordt uitgevoerd met gebruikmaking van de elektromotor. Alleen het brandstofverbruik tijdens deze vastgestelde tijd wordt gemeten, de elektriciteit nodig voor het opladen van de accu via de stekker wordt niet meegerekend. Voor zover mij bekend zijn hier geen uitzonderingen op.

De hoogspanningsaccu van de plug-in hybride gaat niet leeg omdat deze wordt geladen door regeneratief remmen en de brandstofmotor. Wat het totale verbruik is als u de plug-in hybride nooit met de stekker oplaadt is per merk en type verschillend.