Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kromme koppelingsplaat

Vraag gesteld door R. van Dijke op 1 april 2019

Ik heb een Renault Kangoo uit 2003 1.5 diesel. Vorig jaar in Frankrijk in de file glipte mijn voet van het koppelingspedaal, waardoor de auto met een klap stilstond en afsloeg. Na opnieuw rijden merkte ik een trilling wanneer ik 70 a 80 rijd in zijn 4 of 5 en aan het accelereren ben, wanneer ik een stabiele snelheid houd dan stopt het trillen, boven de 100 is het sowieso weg. Ik weet haast zeker dat de koppelingsplaat krom is geraakt waardoor het probleem is ontstaan. Ik heb er al meer dan 15.000 mee gereden sindsdien en het probleem lijkt niet erger te worden, ik ben aan het schudden af en toe wel gewend, maar kan het kwaad voor mijn auto? De auto is oud en een dure koppeling reparatie zit ik niet op te wachten, anderzijds ben ik erg tevreden over de wagen en zou ik hem graag oprijden. De auto moet begin mei naar de APK, lijkt het u zinvol om de koppeling te laten vervangen, of kan ik er mee blijven doorrijden?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over een trilling die ontstaan is nadat uw voet van het koppelingspedaal afgleed.

Vermoedelijk heeft de motor- en/of versnellingsbakophanging daardoor een extra belasing opgelopen door het kantelen van de motor/versnellingsbak. Bij een bepaalde motorbelasting zoals door u omschreven, kan er daardoor een trilling vrijkomen die u in de auto ook opmerkt. Door dezelfde gebeurtenis zou óók een homokineet van een van de aandrijfassen een geforceerde tik kunnnen hebben opgelopen waardoor een dergelijke trilling ook door kan ontstaan. Misschien dat uw auto ook voorzien is van een tweemassa vliegwiel die ook wat inwendige speling opgelopen zou kunnen hebben. En dat zou voor het hart van de koppelingsplaat ook kunnen gelden.

Dit zijn de vier meest voordehand liggende technische verklaringen. Maar na 15.000 km lijkt het verschijnsel niet te verergeren en APK gevolgen zie ik eerlijk gezegd niet. Tenzij men een defecte ophanging tegenkomt van de v-bak of motor. Maar dan is het probleem wellicht ook meteen gevonden en snel opgelost. Maar een koppeling, vliegwiel of aandrijfas gerelateerde oorzaak zal bij de APK geen afkeur hoeven zijn. Technisch ingrijpen is altijd nog mogelijk maar kostbaar. Maar de auto lijkt verder prima rijdbaar en kan hier wellicht oud mee worden. Reden hier nu een flink bedrag in te investeren zie ik eerlijk gezegd niet.