Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoezo kan de auto niet gerepareerd worden?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 maart 2019

Ik heb een Nissan Micra cabrio van okt.2008, staat 72.000 km op de teller, ik ben 2e eigenaar. Vlak voor kerst gaf het dashboard een motorstoring aan en het key-lampje bleef knipperen ook als de auto afgesloten was. Op 2 januari de auto naar een nissan-garage gebracht maar intussen staat hij daar nog! men kon het niet vinden, de auto startte niet meer met de smartkey. Uiteindelijk dacht men dat het de inwendige antenne was, maar dit onderdeel kon niet meer geleverd worden door Nissan.

Uiteindelijk heb ik zelf het onderdeel gevonden op een Japanse website en het besteld, duurde weer 3 weken en heb invoerrechten betaald. Bleek het euvel nog niet verholpen. Toen ontdekte men een breuk in een draad in het portier en de printplaat die al zwart geblakerd was. Die moet dus vervangen worden en opnieuw zegt Nissan dat het onderdeel niet meer geleverd kan worden. Men gaat nu proberen om de printplaat te laten herstellen maar is niet zeker of dit lukt.

Ik ben ten einde raad, betaal al 3 maanden wegenbelasting, verzekering etc en maak kosten met ov en zit met een auto met zo weinig km's waarvan men doodleuk zegt dat hij niet meer gemaakt kan worden!!!! Ik ben alleenstaand en niet technisch, zou graag advies willen wat ik nu moet doen, kan ik compensatie eisen van Nissan Nederland, het kan toch niet waar zijn dat ik 7000 euro heb betaald voor een auto die na 70.000 km naar de sloop kan?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Nissan Micra staat al drie maanden stil en is het een probleem de noodzakelijke onderdelen aangeleverd te krijgen.U vraagt wat u van een dealer/importeur mag verwachten wanneer het gaat om het kunnen leveren van onderdelen.

Het uitgangspunt is dat een autofabrikant tot tien jaar na productie onderdelen uit voorraad moet kunnen leveren. Daarna moet er onder normale omstandigheden nog 5 jaar uit de aangelegde voorraad geput kunnen worden. Dat is het uitganspunt op basis van wat redelijk en billijk is maar hebben we geen wetgeving hiervoor kunnen ontdekken.

Dan is er nog een algemene regel die leveranciers verplicht onderdelen te leveren zolang er een redelijk aantal van dergelijke modellen nog in omloop zijn. Ik ben wel van mening dat dit niet voor alles hoeft te gelden maar wel voor onderdelen die essentieel zijn om een auto rijdbaar te houden. U zou uiteraard best uw beklag kunnen doen bij Nissan Nederland maar omdat er geen wetgeving over bestaat is de verwachting niet dat men hierin ineens toeschietelijk zal zijn.

Ik vind het wel zeer opmerkelijk dat de dealer gedurende drie maanden niet tot een oplossing is gekomen. Misschien zijn bepaalde onderdelen inderdaad niet meer voorradig maar het omzeilen van de startonderbreker zou de auto in ieder geval weer rijdbaar maken. Ik weet niet of er gezocht is naar gebruikte onderdelen, maar ik stuit al snel op een gebruikte Micra Cabrio van dat bouwjaar waar wellicht de benodigde onderdelen van beschikbaar zijn. Misschien is dat op dit moment nog de beste optie om uw Micra eindelijk weer aan de praat te krijgen.