Merkdealer blijft in gebreken

Vraag gesteld door Valesca op 18 maart 2019

Ik heb vorig jaar een Subaru Forester occassion gekocht, inclusief 6 maanden Bovag. Helaas ging na 3 weken (!) het bedrijf (Subaru-dealer) waar ik de auto had gekocht dicht, om deels over te gaan in een ander bedrijf. Ze zeiden toe de Bovag mee te nemen. Toen bleek dat de koelvloeistof telkens weg liep, zonder duidelijke reden (geen lekkage, waren ze inderdaad bereidt om even te kijken wat de reden was. Echter, met het onder druk zetten van het systeem kwam er niets naar boven en haalden ze hun schouders op. Toen zijn we naar een andere Subaru dealer gegaan. Ook zij hebben het systeem onder druk gezet en uiteindelijk de waterpomp ontlucht, maar helaas, de koelvloeistof bleef weglopen. No cure voor 400 euro.

Uiteindelijk ben ik gaan googlen en kwam daarbij een schijnbaar redelijk bekend mankement bij de Subaru tegen: het ontstaan van scheurtjes in de koppakking. Of dit het geval is, kun je makkelijk testen door bij de bougies-insolators te kijken. En jawel, bij de auto hierop laten checken bij een gewone garage, blijkt dit dus het geval te zijn. Met de opmerking dat de bougies nog niet uit de auto zijn gehaald...

Nu vraag ik mij dus af in hoeverre je een merkdealer hierop kunt aanspreken? Ik verwacht van een merkdealer dat hij bekend is met dit soort merk-gerelateerde mankementen. Het is een simpele check en het zou me 400 euro bespaard hebben....en eigenlijk had het natuurlijk binnen de bovag moeten vallen, maar daar valt nu niets meer aan te doen, vermoed ik.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt dat de Subaru dealer 400 euro onderzoekskosten in rekening heeft gebracht zónder resultaat. Inmiddels is de oorzaak wél bekend en vraagt u zicht af of de dealer op basis van het gebrek en de berekende kosten een wanprestatie heeft geleverd.

Formeel heeft de betreffende dealer een inspannings verplichting wanneer men daar 400 euro voor in rekening brengt. Wanneer u via google tegen een concrete veel voorkomende verklaring aanloopt voor dit koelwaterverlies, kan ik me voorstellen dat u het berekende bedrag niet in verhouding vindt met de geleverde prestatie. Uiteindelijk heeft de dealer daar toch zo'n 4 uur arbeid aan besteed en heeft deze inspanning u niets opgeleverd. Wanneer dit een veelvoorkomend Subaru gebrek betreft, denk ik dat u deze dealer mag aanspreken over het feit dat u juist van een dealer verwacht dat men merk en type gerelateerde gebreken het snelst weet te herkennen.