Dynamo accu probleem

Vraag gesteld door M. Zoonreijnen op 20 maart 2019

Ik ben in het bezit van een Saab 9.3 sportsedan kenteken uit 2007. Deze wordt onderhouden door Saab garage Scherpenisse uit Oud Beijerland. Voor kleine reparaties gaat hij wel eens naar garage bedrijf Dijkgraaf in Capelle aan den IJssel.

In januari 2018 is door Dijkgraaf de dynamo vervangen. In april 2018 is er een nieuwe Bosch accu in gegaan, gekocht bij een bedrijf in de Luik België. Beide aankoopbonnen heb ik in mijn bezit. Vanmorgen woe 20-1 2019 was de accu leeg. Een monteur van de ANWB heeft deze toen bijgeladen totdat de auto weer starte. Hij gaf het advies om de accu na te laten kijken. Volgens hem laat de dynamo goed bij, 13,3 V. Het enige wat hem opviel was dat de spanning erg terug liep tijd het starten. Er was ook niet veel lekstroom, gemeten 0,11 A. Als het goed is dan loopt dit na enige tijd verder terug. Afgelopen zondag is er nog gereden met de auto, Tilbury-Capelle ad IJssel en Capelle - R'dam v.v.

Dijkgraaf zegt dat de Dynamo stuk moet zijn want 13,3 V bijladen als alles aan staat is te weinig. Volgens de medewerker van Scherpenisse is dit onzin want dit wordt electronisch afgeregeld. Als ik dan als argument naar voren breng dat de dynamo nog maar 14 maanden oud is krijg ik als reactie dat ze de dynamo er uit willen halen en overleggen met de leverancier. Tja dan zit ik helemaal in de tang want er is maar 12 maanden garantie en Dijkgraaf garandeert niet dat de leverancier het gaat vergoeden...

Graag jullie advies.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de werking van dynamo i.v.m. een lege accu.

Het uitgangspunt is dat de accuspanning ergens moet varieren tussen 13,8-14,3 V. Op basis van 13,3 V kan ik niet zeggen dat de dynamo helemaal defect is. Dat hangt ook af van de laadtoestand van de accu en de ingeschakelde verbruikers. Misschien dat de accu zélf ook de oorzaak zou kunnen zijn ondanks ook een recente vervanging.

Ik vind 13,3 V niet zodanig verontrustend om meteen aan de dynamo te denken. Misschien dat de aandacht óók eens gericht zou kunnen zijn op het startcircuit zoals aansluitingen en massa verbindingen. Met een jaar geleden een nieuwe dynamo en accu zou mogelijk ook in die richting gezocht kunnen worden. Het hoofdrelais is ook nog weleens de oorzaak van startproblemen.