Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie na Bovag 6 maanden termijn

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 8 maart 2019

Ik heb een occasion gekocht 5 maanden geleden en sommige mankementen zijn door de dealer nog niet opgelost. Nu ga ik volgende week weer dezelfde zaken aankaarten maar de garantie verloopt over een maand (zaken die nog niet verholpen zijn)

Ik vroeg me af, als ze straks een reparatie inplannen na het verlopen van de officiële Bovag Garantie, of dat gewoon nog gedekt is door de Bovag Garantie en dus door de dealer zelf vergoed wordt? Is het dus zo dat de legitieme mankementen die ik aangekaart heb eerder en niet opgelost worden op tijd binnen de garantie, alsnog buiten de garantieperiode op hun kosten gedaan moet worden?

Nog een ander vraagje, bij de dealer kan men vaak pas tijd maken na een maand om een werkplaats afspraak in te plannen. Kan ik eisen dat men mij niet elke keer zo lang laat wachten met een auto die nog reparaties dient te ondergaan onder de Bovag Garantie, of het anders mogelijk is dat ik eis dat ik de auto naar een andere vestiging van de dealer kan brengen waar de werkplaatsplanning veel korter is (gemiddeld 1 a 2 weken)?

Omdat diagnose en reparatie maanden uit elkaar zitten geeft men mij haast geen mogelijkheid om de auto onder garantie te laten repareren. De auto is in de 5 maanden pas 1 keer teruggeweest voor reparatie vanwege volle werkplaatsplanning.

Derde vraagje, als men de overgebleven mankementen niet serieus neemt, mij met een kluitje het riet instuurt is het dan een goed idee om bij een andere dealer die niet verbonden is met mijn dealer ( of vakgarage?) een 2nd opinion/ diagnose te laten doen en dan terug te gaan (kost helaas wel geld) of is het beter om gewoon gelijk als men de mankementen niet oppakt een aangetekende brief/ email te sturen waar ik vraag/eis dat men mijn auto repareert binnen 14 dagen zoals jullie voorbeeldbrief op deze website.

Ik zou graag mijn rechten willen weten omtrent deze vragen. Bedankt.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft drie maanden geleden bij een BOVAG-lid een gebruikte auto gekocht, inclusief 6 maanden BOVAG garantie. U heeft een drietal vragen over deze BOVAG garantie.

Recht op reparatie na verstrijken BOVAG garantie?
Wanneer u het gebrek/klacht binnen de garantietermijn (schriftelijk) is gemeld, dient de garagist dit gebrek/klacht onder garantie uit te voeren, ook als de reparatiedatum buiten de garantietermijn ligt.

Reparatietermijn
Op grond van art 7:21 lid 3 BW dient de verkoper de gebreken binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper de gebreken te verhelpen, bij gebreke waarvan u als consument de auto - na aanmaning verkoper - elders kan laten herstellen, en deze kosten kan verhalen op de verkoper (art 7:21 lid 6 BW). Indien de verkoper weigert de auto te herstellen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast, heeft u voorts de mogelijkheid de koopovereenkomst te ontbinden op grond van art 7:22 lid 1 BW.

Totaal keuring
Raad u aan een totaal keuring of einde afloop garantiekeuring te laten uitvoeren alvorens de garantietermijn is verstreken. De klachten die binnen de garantietermijn zijn gemeld, dienen op grond van garantie te worden uitgevoerd.

Wettelijke garantie
Na verstrijken van de BOVAG-garantie kunt u zich eventueel nadien nog op de wettelijke garantie (non-conformiteit) beroepen. Zie hierover meer in onze informatie over klachten na aankoop op onze website.