Motor slaat af. BMW 320i E30 1987

Vraag gesteld door A. Naber op 08 maart 2019

De motor van de BMW slaat regelmatig af, zonder direct aanwijsbare oorzaak.

Deze auto rijdt niet vaak en de laatste tijd korte ritten. Minpool van de accu koppel ik los vanwege lekstromen. Als de auto een week niet gestart is, is de accu leeg. Voorbeeld twee dagen geleden: accu aangesloten en de auto start normaal. Laat hem even stationair lopen om dashcam en mobieltje aan te sluiten.

Plots slaat de motor af, gas geven heeft geen effect, motor lijkt dood, lichtjes blijven branden. Daarna start de motor niet meer.
Na pakweg 4 minuten wachten start de motor weer en lijkt er niets aan de hand.

Na 18 km. zonder problemen de bestemming bereikt.
2 uur later, tijdens de terugrit, slaat de motor af voor een stoplicht. Na wederom 4 minuten start de motor weer normaal.
200 meter verder slaat de motor wederom bij een stoplicht af. Gas bijgeven helpt niet; een soort blub blub geluid en de motor slaat af.
Na weer 4 minuten doet de motor het weer normaal.
Vervolgens tijdens het rijden,  na 400 meter slaat de motor wederom af. Aanduwen helpt niet. Weer na pakweg 4 minuten start de motor weer normaal.

De rest van de rit, pakweg 12 km. reed de auto normaal.

Dit euvel treedt ongeveer een driekwart jaar regelmatig op; voordien niets aan de hand.

Twee jaar geleden is de koppakking vervangen en een nieuwe drukgroep gemonteerd.
De LPG G1 Necam gasinstallatie (HP 135) is voor de bewuste rit verwijderd, maar voordien had ik al last van dit euvel.
De garage, waar de LPG installatie is verwijderd, was hiervan op de hoogte, maar heeft geen probleem ontdekt. De motor liep bij hen normaal.

Een zoektocht op internet leverde op (verschillende automerken) dat het kan zijn:  een benzinepomp; de  ontsteking (bobine, kabels, enz.) en de computer.
Meest voorkomend werd gemeld dat het een temperatuur-, nokkenas- en/of krukassensor zou kunnen zijn.

Mijn zou-kunnen-zijn theorie is, dat wellicht een vervuilde benzinetank de aanvoer tijdelijk stopt. Na die 4 minuten is de verstoppingstroep in de tank naar beneden gedwarreld, waarna weer gestart kan worden. Totdat die troep, toevallig, de aanvoer niet blokkeert en er gewoon gereden kan worden?

Wat denkt u over dit alles en wat zou de meest waarschijnlijke oplossing kunnen zijn?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de mogelijke oorzaak van het genoemde probleem aan uw BMW 320 uit 1987.

Alle door u opgesomde mogelijke defecten kunnen inderdaad best de veroorzaker zijn. En dan zijn er zo nóg een paar die ik in dit verband nog kan noemen zoals een geoxydeerde stekker van de ECU maar ook de brandstofdruksensor. En dat is brandstof gerelateerd waar u min of meer óók aan denkt, gezien uw vermoeden richting de brandstoftoevoer. Maar misschien moet u inderdaad eens beginnen met een nieuw filter als relatief goedkope gok. Maar bij een auto van ruim 30 jaar kan iets dergelijks best een ingewikkeld zoekplaatje zijn waar duidelijk géén eenduidige oorzaak zomaar valt aan te wijzen.