Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Euro zones en CO2 uitstoot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 maart 2019

Ik ben in het keuzeproces voor een andere auto: ik reed een diesel oude Volvo, heb nu naar Volvo V50 benzine gekeken 2011 en naar Volvo V40 diesel 2015.

Volgens mij is de diesel euro 6, dus daar zit ik goed mee voor aankomenden tijd, wel hogere wegenbelasting. Als ik de co2 uitstoot lees dan is dat 85 gr/km voor deze auto.

Voor de benzine v50 volgens mij geen euro indeling: ik mag voorlopig weer overal naar toe (toch?) co2 uitstoot is echter veel hoger?? 176 gr/km?

Hoe zit dat precies: ben ik voor het milieu nu beter uit met de benzine of met de diesel?

in afwachting: ik hoop vandaag nog antwoord te kunnen krijgen (kan ik verder met mijn keuzes..)

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U staat voor de aanschaf van een andere auto en bent uitgekomen op een Volvo op benzine óf diesel. Met de benzienauto hoeft u zich gedurende de technische levensduur van de auto geen zorgen te maken over milieuzones. Ook met een Euro 6 diesel zit u nog aan de veilige kant wat dat betreft.

De milieuzones richten zich op roet en stikstofoxide, stoffen die schadelijk zijn bij inademing en waar oudere dieselauto naar verhouding veel meer van uitstoten dan de nieuwere modellen, inclusief nieuwe diesels. In bewoond gebied is de gemiddelde benzine-auto schoner, als het gaat om het broeikaseffect (waaraan CO2 bijdraagt) is de benzine-auto in het nadeel.

De maatregelen die de luchtkwaliteit moeten bevorderen betreffen oudere diesels. Op langere termijn verwacht ik dat u met een benzine-auto het meest 'safe' zit, als is de genoemde Volvo V50 met zijn 176 gram geen positieve uitschieter.