Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dealer wil problemen niet oplossen onder Bovag Garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 2 maart 2019

Ik heb vorig jaar een occasion gekocht bij een grote dealer en heb 6 maanden Bovag Garantie. Na 4 weken heb ik contact opgenomen met de dealer omdat er nogal wat dingen aan de auto mankeerden.

6 weken later had men pas tijd om diagnoses te stellen en een maand later werd pas een aantal reparaties uitgevoerd. ( dus al 4 maanden van de Bovag Garantie voorbij! )

Op mijn lijst van mankementen heb ik ook vermeld dat er olie lekt uit het kleppendeksel, de boutjes en ook aan de zijkant motorblok, kan koppakking zijn maar ook olie dat loopt door het thermostaathuis.

Men heeft daar voor de rest niks mee gedaan, ik heb zelf de olie een beetje verwijderd met een oude lap en er ligt wederom een plasje bovenop. Dus hier heeft men duidelijk niks aan gedaan.

De dealer lijkt de problemen af te wimpelen. Ook is er een probleem ontstaan met de motor van het elektrisch raam, na een aantal keer omhoog en omlaag overhit de motor en stopt er dan ineens mee. De dealer zegt dat ze niks met dit probleem kunnen en wil dan ook niet met een oplossing komen. Men zegt dat voor normaal gebruik het raam gewoon open en dicht kan, maar als ik het raam 3 keer naar beneden en naar boven doe, dan behoort de raammotor toch gewoon nog te werken? De veiligheid wordt zo aangetast.

Het lijkt alsof de dealer de mankementen niet serieus neemt en probeert mij af te schepen dat het allemaal geen big deal is.

Ik vraag me af hoe ik in dit geval moet handelen want mijn garantie verloopt binnen een maand en hun werkplaats agenda heeft meestal pas plaats na een maand!

Even een opsomming van de problemen.

*Druklager bij koude start piept en rammelt wat. - Wordt niks mee gedaan
*Piepende motor, kan dynamo of spanrol zijn of iets dergelijks - niks mee gedaan
*Moeilijk schakelen (eerste versnelling ) alleen bij koude auto en gierende en zoemende geluiden uit de versnellingsbak/of druklager ( dit is altijd aanwezig)- niks mee gedaan
*Lekkage motor op kleppendeksel en zijkant thermosstaathuis, zou ook koppakking kunnen zijn? - doet men niks mee
*Elektrisch raamprobleem, reageert niet meer na aan aantal keer op en neer bewegen - Wil men niks aan doen

Nu voel ik me een beetje zoals David tegen Goliath, want het is een grote dealer. Ik snap best dat het hun geld kost maar ik heb 800 betaald voor de Bovag Garantie en ik voel me eerlijk gezegd niet serieus genomen.
Men wimpelt mij af en doordat er ook elke keer zoveel tijd tussen diagnoses en echte reparaties zitten lijkt het alsof ze alle echte grote mankementen doorschuiven tot de Bovag Garantie is afgelopen.  Echter heb ik alles gemeld en op papier gezet en aan ze gegeven bij de diagnose.

Ik hoor graag wat ik kan doen zodat men de problemen erkent en eens echt gaat oplossen, want de garantie loopt binnen een maand af en hun werkplaatsafspraken kunnen meestal pas na 4 weken.

Zou u mij ook kunnen vertellen welke van de problemen die ik heb opgesomd zeker onder de Bovag Garantie vallen en opgelost dienen te worden en welke niet perse?

Want mijn gedachte is ook zo dat hoewel bijvoorbeeld de druklager bij koude start herrie maakt, de koppeling wel gewoon normaal functioneert, alhoewel ik vermoed dat de koppeling ver op is omdat hij zwaar gaat en het aangrijpingspunt hoog zit.

Zelfde geldt voor lekkage motor, motor werkt ok, maar hij lekt kleine beetje. Elektrisch raam dito, werkt maar niet helemaal naar behoren.

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u een occasion gekocht bij een dealer. Daarbij heeft u 6 maanden Bovag garantie gekocht. Er zijn wat mankementen aan de auto en daarom heeft u contact opgenomen met de dealer. Een aantal mankementen heeft de dealer verholpen maar aan andere mankementen heeft  de dealer niets gedaan. Het lijkt erop dat de dealer een aantal mankementen niet serieus neemt en dat u wordt afgescheept. U vraagt zich af hoe u verder moet handelen, ook omdat de garantie binnen een maand verloopt en omdat er vaak een tijd overheen gaat voordat de dealer tijd heeft om naar de auto te kijken.

Na de koop van een gebruikte autois de kans aanwezig dat er gebreken aan de auto zijn. Het is dan prettig dat men kan terugvallen op  een garantie. In uw geval heeft u een Bovag garantie afgesloten. Garantie is een toezegging van de verkoper dat hij de auto  kosteloos zal herstellen als er gebreken ontstaan tijdens de garantieperiode.

Als er gebreken zijn dan moet u de verkoper de gelegenheid geven het gebrek te herstellen. Het voordeel van garantie is dat u tijdens de garantieperiode alleen hoeft aan te tonen dat er iets kapot is. Het is aan de verkoper het tegendeel te bewijzen, of dat de auto stuk is gegaan door verkeerd gebruik.

Als de garage het gebrek niet oplost, meldt de klachten dan schriftelijk  per aangetekende post of per e-mail met ontvangstbevestiging.   In dit schrijven meldt u het gebrek, de eis, de reactietermijn en welke mogelijkheden de garage al heeft gehad.  Op onze website vindt u het stappenplan klachten na aankoop. Ook vindt u hier modelbrieven.

Een voordeel van de Bovag garantie is  dat u een geschil met de garage kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Dit is een onafhankelijke  organisatie die geschillen behandelt met bedrijven die zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Voertuigen.