Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Benzine of diesel voor een aangepaste bestelauto?

Vraag gesteld door Hugo-99 op 6 maart 2019

Voor mijn werk sta ik op het punt om als kleine zelfstandige een middelgrote bestelauto aan te gaan schaffen. En om een veelvoud van redenen lijkt een Volkswagen Transporter L2H1 de meest voor de hand liggende keuze. Redenen hiervoor zijn o.a. dat ik een rolstoelgebruiker ben, en dat ik voor mijn werk veel spullen mee moet kunnen nemen. Zoals inmiddels bekend, staat de dieselmotor behoorlijk onder milieu-druk, maar moet ik toch een keuze maken; benzine of diesel (of elektrisch)?

Vanaf het voorjaar 2018 ben ik al bezig met een uitgebreid vooronderzoek, waar ik onder andere de volgende gegevens uit heb weten te halen. De meeste middelgrote bestelauto's rijden op diesel. Op dit moment is alleen de Volkswagen Transporter leverbaar met een benzinemotor. En lijkt een hybride of volledig elektrische auto technisch niet mogelijk te zijn. Dit in verband met de plateaulift die in de bestelauto gemonteerd moet worden, waarvoor de bodemplaat aangepast moet worden. Anders gezegd; door het aanwezig zijn van de accu('s) voor een hybride of elektrische auto, lijkt het zeer twijfelachtig of er nog voldoende ruimte is om de installatie voor de plateaulift te kunnen monteren. Met deze gegevens en de huidige technieken lijkt een hybride of elektrische auto daarom technisch niet haalbaar, en blijven een benzine- of dieselmotor als enige twee opties over.

Het is de bedoeling dat mijn aanstaande auto tenminste 10 jaar mee kan gaan. Vanuit mijn woonplaats zal ik me in de startende fase vooral richten op de directe omgeving, met gemiddeld genomen, een rij afstand van 30 km, en een globale maximum rij afstand van 120 km. Op termijn is het niet ondenkbaar dat ik door heel het land zou kunnen komen te werken. Maar zover is het nu nog niet. Een lang verhaal kort, op dit moment vind ik het nog lastig inschatten hoeveel kilometer ik uiteindelijk per jaar zal gaan rijden, en is, voor zover ik begrepen heb, een diesel onder een aantal km's per jaar niet interessant om te gaan rijden, en een benzineauto boven een aantal kilometers per jaar ook niet interessant om te gaan rijden. Als ik me niet vergis, is een dieselmotor ook sterker, en gaat bij normaal gebruik, om die reden ook langer mee?

Mijn concrete vraag naar u is, wat voor een advies zou u in mijn geval geven; een benzine- of een dieselmotor? En waarom?

Alvast enorme dank voor uw reactie terug!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een (nieuwe) bestelbus die u ook bedrijfsmatig gaat inzetten.

Vermoedelijk komt u daardoor ook in aanmerking voor het lage bedrijfswagen MRB tarief als ondernemer of voor gehandicapte vervoer. De brandstofsoort doet er fiscaal dan niet toe en geldt er één tarief MRB op basis van de gewichtsklasse.

Bij de nieuwe dieselmotoren (6c, 6d-TEMP en 6d) valt de uitstoot van fijnstof en stikstofoxyde heel erg mee. Wat dat betreft treft u met de moderne euro 6 diesel een zeer schone bedrijfswagen en zie ik geen reden te kijken naar een alternatief in de vorm van benzine of elektrisch. Wat het laatste betreft komt de bedrijfswagen markt voorlopig nog niet beeld wanneer het gaat om de transitie om van fossiele brandstof de definitieve overstap te maken naar elektrisch. Die inzet is nog maar net gemaakt bij personenauto's en dat is tóch een proces waar wellicht decennia voor gereserveerd moet worden.

De moderne bedrijfswagen diesel van nu heeft nog ruim voldoende bestaansrecht om daar nog moeiteloos en zonder milieu gerelateerde hindernissen te mogen in het stedelijk gebied. Wanneer ik een inschatting maak van uw gebruik en geplande gebruiksduur, is diesel dus nog steeds de meest logische keuze. Wellicht klinkt dat wat tegenstrijdig gezien de negatieve status waarmee diesel te kampen heeft. Maar ik wil vooral benadrukken dat dit geldt voor de oudere generatie met een beduidend hogere uitstoot aan NOx en fijnstof. Diesel is en blijft voorlopig nog voor u de beste en meest logische keuze.