Vervuiling Peugeot THP

Vraag gesteld door R. Kragt op 19 februari 2019

Op internet fora staan veel meldingen over inwendige vervuiling van THP motoren.

Puretech is de nieuwe (commerciële) benaming voor de EB-motorenfamilie. Daarvoor werden ze e-vti genoemd voor de turboloze versies (1.0 met 68pk en 1.2 met 82pk) en e-thp voor de versies met turbo (1.2 met 110pk of 130pk).
De 1.2 82pk versie heet de EB2.

Advies is om premium benzine te tanken, en regelmatig een hoger toerental te kiezen,  waardoor de afzetting van vuil kan worden verminderd.

De vragen :
   •   zijn de gemelde problemen ook van toepassing op bovengenoemde turbo pure tech motoren?
   •   is Shell v power dan een goede oplossing voor deze motoren ?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft vragen over de Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 EAT6 uit 2018

1) Zijn de problemen met vervuiling ook van toepassing op de 1.2 Puretech motoren.
2) Is V-Power een goede oplossing tegen deze vervuiling.

1)  Vervuiling in de inlaat zien we ook bij deze motoren. Verder zien we wel problemen met de distributieriemen van deze motoren. De distributieriem loopt door de olie bij deze motor zodat de juiste motorolie een must is.
2)  Een premium benzine helpt wel om de injectoren en verbrandingsruimten schoon te houden maar helpt niet tegen de inlaatvervuiling. Deze motor levert zijn maximale koppel bij 1.500 rpm en zijn maximale vermogen bij 5.500 rpm. Veelvuldig rijden met toerentallen onder de 2.000 rpm en veel korte ritjes zorgen wel voor extra inlaatvervuiling.