Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verstuiver was niet kapot, draadje zat los

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 februari 2019

Onderweg naar onze wintersport bestemming in Oostenrijk (zaterdag 2 februari), hebben wij pech gehad met onze auto (VW polo 1.4 TDI). De auto raakte zijn vermogen kwijt en kwam in de noodloop. We hebben contact gehad met de ANWB wegenwacht service en zijn door ADAC (we stonden in Duitsland) verder geholpen. Tijdens het uitlezen van de auto, bleek dat een van de verstuivers niet meer functioneerde en zijn we afgesleept naar een A.T.U. garage in de buurt (Langenfeld). Bij de garage hebben ze de auto nogmaals uitgelezen en vonden ze hetzelfde probleem. De garage gaf aan met de officiële VW dealer te willen bellen op maandag, om een nieuwe verstuiver te bestellen. Wij hebben vervolgens voor €553,27 een huurauto moeten huren om onze reis te kunnen vervolgen

Maandag 4 februari, werd ik door de ANWB gebeld met de medeling dat het reparen op een bedrag van €3000,- uit zou komen, waardoor we besloten hebben de auto niet te laten repareren, maar te laten repatriëren naar Nederland.
In Nederland kwam mijn garage (Kwikfit) er echter achter dat het probleem met de verstuiver niet veroorzaakt werd door een defecte verstuiver, maar door een verbindingsdraadje dat los was geraakt. De monteur gaf aan dat dit een vaker voorkomend probleem is bij Volkswagen, vandaar dat hij de auto op dit probleem heeft onderzocht en bij het goede antwoord is gekomen. Mijn auto rijdt nu weer zonder problemen, omdat het losgeraakte draadje is vast gezet.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om de kosten voor de huurauto op de A.T.U garage in Duitsland te verhalen? Hadden de monteurs in Langefeld dit probleem moeten kunnen detecteren voordat ze ons met een huurauto verder op weg stuurden?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Door toedoen van een onjuiste diagnose door een Duitse garagist heeft u schade geleden (kosten huurauto). U vraagt zich af of u deze schade kunt verhalen op de garagist.

Stappenplan
Middels ons stappenplan klachten na reparatie buitenland kunt u de garagist aansprakelijk stellen voor de door u geleden schade.

ECC
Indien de garagist niet thuis geeft, kunt u de zaak voorleggen aan het Economische Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende consumentengeschillen).

Reisverzekering
Wanneer u over een reisverzekering beschikt, kunt u desbetreffende kosten mogelijk claimen op grond van onvoorziene uitgaven.