Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Licht metalen velgen Suzuki Swift

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 februari 2019

Juni 2018 nieuwe Suzuki Swift Select gekocht.Na aantal weken kwamen er krassen op de binnenkant van de licht metalen velgen, naar dealer gaf de schuld aan het schoonmaken. Heb toen Suzuki een aangetekende brief gestuurd met foto,s. heb ook aangegeven dat de voorremmen veel herrie maken en een schurend geluid. Suzuki ging niet in op de krassen wel op het schurende geluid van de voorremmen is toen in de garage geweest.

Nu is het remmen nog steeds niet ok komen nu zwarte puntjes op de voorvelgen en krassen worden steeds groter ik maak de voorvelgen met een zachte borstel schoon lijkt of door het remmen een agressief vloeistof op de velgen komt mijn optiek is dat het remmen de beschadigingen veroorzaken.

Graag uw expertise het mooie zou zijn als er een onafhankelijk rapport wordt opgesteld. Er zit 3 jaar garantie op de auto maar helaas probeerd Suzuki hier onder uit te komen. Wat mij ook opvalt dat de laklaag niet sterk is komen gauw lichte krassen op de auto. ik ben zeer teleurgesteld in deze auto ook problemen met de radio en navigatie die niet up to date is.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U geeft aan een aantal klachten te hebben over uw Suzuki Swift van 2018.

Ik heb de indruk dat ondanks de aangetekende brief met foto's u het gelijk niet zomaar naar u toe gaat trekken. Ik wil u nog wijzen op ons Stappenplan klachten na aankoop met ook modelbrieven om de dealer met een ingebreken stelling wat bereidwilliger te krijgen. Maar mocht uw dealer blijven volhouden dat met name de beschadigde velgen en lakkwaliteit niet verwijtbaar zijn, zou u een onafhankelijke expert in de arm kunnen nemen ter beoordeling.

Wat het navigatiesysteem betreft is ons standpunt dat de geinstalleerde kaarten zo actueel mogelijk dienen te zijn en niet meer dan één jaar mogen afwijken van de actuele situatie. Ik weet niet hoe gedateerd het kaartmateriaal is maar wanneer deze ten tijde van aflevering ouder was dan één jaar zou u dit terecht als klacht moeten voorleggen aan de dealer.

Misschien beschikt u over een rechtsbijstandverzekeraar die u in een dergelijke situatie ook kunt inschakelen óf eventueel voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.