In terugroepactie vervangen onderdeel wederom defect

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 februari 2019

Deze auto werd door mij in februari 2016 gekocht bij:
Sterren Service Centrum BV
Bedrijventerrein Broeklanden
De Rietkraag 9, 8082 AA Elburg
T 0525 - 688 840

Ten tijde van de levering is door Wensink Harderwijk, de formele Mercedes dealer, op verzoek van Sterren Service Centrum kosteloos een reparatie uitgevoerd in het kader van een terugroep actie van Mercedes Benz voor dit model GLK. Daarbij is de Regeleenheid SRS, airbag, gordelspanner, vervangen. Zie: http://www.terugroepactie.info/240216-terugroepactie-mercedes-benz-c-en-glk

Exact dezelfde storing doet zich nu weer voor, reparatiekosten +/- € 600,00. Sterren Service als Wensink hebben beiden nu weer een diagnose uitgevoerd en komen tot dezelfde conclusie.
Zowel Sterren Service Centrum als Wensink stellen zich op het standpunt dat de geldende garantie op deze vervanging twee jaar bedraagt en nu, na drie jaar, dus niet meer van toepassing is.

Ik stel mij op het standpunt dat een dergelijk onderdeel een langere levensduur dient te hebben en derhalve, mede gezien de eerdere perikelen met dit blijkbaar inferieure onderdeel, kosteloos vervangen dient te worden.

Gaarne uw advies!

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Mercedes Benz GLK waarbij de Regeleenheid SRS, airbag en gordelspanner vanwege een terugroepactie vervangen zijn. Drie jaar na dato wordt weer dezelfde diagnose gesteld. De reparatiekosten bedrag €600,- . U vraagt zich af of u dat moet betalen.

De terugroepactie is gericht op de veiligheid van de inzittenden. Zodoende is het van belang dat de eerder vervangen onderdelen goed functioneren. Omdat precies dezelfde diagnose is gesteld kunnen we zeggen dat het dus geen duurzame oplossing is geweest. Betreffende onderdelen zijn niet aan slijtage onderhevig. In feite zouden die onderdelen een autoleven lang mee moeten gaan. Dat is ongeveer 18 jaar in dit geval. Het argument dat de garantie niet meer van toepassing is, kan dan ook geen stand houden. U kunt de verkoper/dealer aanspreken op de ondeugdelijke onderdelen. De reparatie dient kosteloos te geschieden.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.