Zoemend geluid bij starten, motor start vervolgens na 2 pogingen

Vraag gesteld door E. Smeets op 11 februari 2019

Het omdraaien van de contactsleutel gaat al stroef sinds dat ik de auto heb. Als de sleutel wat meer in het contact wordt geduwd en daarna wordt omgedraaid, gaat het wel soepel. Is dit de auto eigen of is er iets mis met het contactslot? Contactspray heeft dit kleine ongemakje niet opgelost.

Ik kan de auto overigens niet snel starten. Ik moet het systeem even op het contact laten staan. Meestal wacht ik dan 5-8 seconden voordat ik de sleutel verder omdraai. Als ik dat niet doe, komt er een zoemend geluid tevoorschijn en het lijkt alsof de auto even omhoog komt, maar hij start niet. Bij de tweede poging start hij dan vaak wel. Meestal ruikt het daarna ook naar benzine in de auto.

Ik heb dit nagevraagd bij mijn garage en die hebben mij verteld dat dit wellicht te maken heeft met de startmotor die aan het slijten was (ik heb overigens al een aantal onderdelen moeten vervangen, die allemaal kapot waren gegaan door slijtage). Ik gok er ook op dat dit nog de eerste startmotor is. Ze drukten me op het hart dat ik me hier geen zorgen over hoefde te maken en dat het wel eens kan voorkomen bij oudere auto's. Toch maak ik me zorgen dat de startmotor het begeeft en dat ik dan mijn auto kan laten afslepen...
Tot slot hoor ik een tikkend geluid vanonder de motorkap. Een kennis wist mij te vertellen dat dit de koppeldruklager was die aan het slijten was (het geluid leek te verdwijnen bij het intrappen van de koppeling, maar vanuit de bestuurdersstoel hoor ik dat zelf niet) en dat dat gevolgen kon hebben voor het koppelingsysteem als deze niet vervangen zou worden. Ik heb overigens geen enkel probleem met schakelen.

Ik hoop hier een beetje verheldering over te krijgen, alvast bedankt.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft problemen met het starten van uw Seat Aroza uit 2001. U geeft aan dat het stevig aandrukken van de sleutel er voor zorgt dat de sleutel een stuk soepeler draait.

Het blijkt een meer voorkomend probleem te zijn bij deze generatie Arosa.
Waarschijnlijk veroorzaakt door het elektrische gedeelte van het contactslot, vervangen zou de oplossing zijn.

Voor wat betreft het tikkende geluid wat onder de motorkap vandaan komt en verdwijnt als u de koppeling intrapt is zonder dit te horen niet te zeggen wat dit veroorzaakt. Als u de koppeling intrapt staat de versnellingsbak stil dus mogelijk komt het geluid uit de versnellingsbak zelf.