Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Levensduur infotainment systeem Opel Astra

Vraag gesteld door H. van Dennebroek op 13 februari 2019

Infotainment systeem (complete unit met radio/cd/navigatie systeem) voor tweede keer weer defect
Gegevens auto: Opel Astra Sports Tourer, bouwjaar 2012.

Op 4-10-2013 door mij 2e hands aangeschaft bij Opel Dealer Fred Jansen, vestiging Naarden, bij een km stand van 19002 km. Garantie 2 jaar.

Historie
Het navigatie systeem viel regelmatig uit tijdens het rijden.
1-11-2013, km stand 19833, Elektronische regeleenheid ECU geüpdatet.In zomer/najaar 2015 begon de CD speler steeds mee problemen te vertonen; wilde CD’s niet meer afspelen. Voor het verlopen van de garantie termijn bij de dealer gemeld. Bij km stand 54299 op 12-11-2015 totale Infotainment systeem vervangen. Het systeem is dus maar 3 jaar meegegaan. Aanvankelijk wilde men niet repareren onder garantie, maar na protest van mijn kant is toch de garantie toegepast.
Op 22 jan. 2019 bleek het volledige systeem van radio/CD/navigatie uitgevallen te zijn. Beeldscherm bleef zwart. Ook het verklikker geluidje van de richting aanwijzers was niet meer aanwezig. Km stand 108000; 3 jaar en twee maanden na het plaatsen van een nieuw systeem dus weer defect.
13-02-2019 in de garage de diagnose gesteld. Radio is defect; infotainment systeem dient vervangen te worden, geen verklikker geluid heeft ook met info systeem te maken. Totale kosten incl. inbouw ruim € 1100.-

Vragen
Wat mag je als consument verwachten v.w.b. de levensduur van een dergelijk systeem? Komt het vaker voor bij de Opel Astra?

De garage meldde me dat op eerder vervangen onderdelen niet opnieuw garantie gegeven wordt en dat dus gewoon geldt: auto valt niet meer onder garantie, dus infotainment systeem ook niet.
 

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

In oktober 2013 hebt u bij een Opel dealer een occasion gekocht met 19002 km op de teller. Daarbij kreeg u twee jaar garantie. Kort na aankoop is er een update uitgevoerd. In het najaar van 2015 begon de cd speler problemen te vertonen. De reparatie is onder de garantie geschied. Op 22 januari 2019 blijkt het volledige systeem (radio/cd/navigatie) te zijn uitgevallen. Het beeldscherm blijft zwart. Het verklikkergeluid van de richtingaanwijzer was ook verdwenen. Op 13 februari 2019 is in de garage vastgesteld dat er een nieuw infosysteem geplaatst moet worden. Het totaalbedrag is €1100,- . U vraagt zich af wat de levensduur is van een dergelijk systeem.

Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.

Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Daar is in uw geval geen sprake meer van.  

In dit geval is het zo dat het infotainmentsysteem een auto leven lang mee moet gaan. Dat betekent dat u dit gebrek niet had mogen verwachten (indien het infosysteem normaal gebruikt is uiteraard). Navraag bij onze auto expert leert mij dat het inderdaad een bekend Opel probleem is. Het advies is om via uw dealer de reparatie te laten uitvoeren via ACtronics. De kosten daarvan zouden doorgaans een stuk lager zijn dan de door u genoemde reparatiekosten. Het zou hier gaan om bedragen tussen de €100 - €400.

De manier waarop u de verkopen kunt aanspreken vindt u in ons stappenplan klachten na aankoop op onze website.