Zelfrijdende VW Polo 2018

Vraag gesteld door Hwijnen05 op 06 februari 2019

Mijn polo van begin 2018 heeft een merkwaardige eigenschap. Start met koude motor, gaan rijden in 1e versn. vervolgens opschakelen naar 2e versn. Na het laten opkomen van het koppelingspedaal rijdt de wagen verder zonder dat ik gaspedaal aanraak. Na +/- 1 km is het euvel over. De auto is door 2 dealers (van het zelfde bedrijf) onderzocht. Conclusie voor deze motor (1.0 95 pk) is dat normaal. VW heeft dat zo ingesteld en de dealer kan daar niets aan veranderen. Is dat juist?

Het levert soms een benarde situatie op bv als ik direct na het opschakelen een bocht om moet.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een verschijnsel bij uw VW Polo,

Dit verhoogde toerental in de opwarmfase is óók bij andere merken geen onbekend verschijnsel. Dit is belangrijk vanwege emissie redenen om door aanpassingen aan onsteking en inspuiting de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Met als voornaamste doel ook de katalysator versneld op te laten warmen.

Alles dus vanuit een milieu-technische reden om zo snel mogelijk tot zo schoon mogelijke uitlaatgassen te komen. Zoals gezegd een herkenbaar verschijnsel en niet afstelbaar. Maar wellicht dat buitentemperatuur, omstandigheden van voorafgaande rit en duur van stilstand ook bepalende factoren zijn. Vermoedelijk dat u dit niet onder alle omstandigheden merkt.

Ik kan me voorstellen dat bij het nemen van een bocht dit verhoogde toerental u niet goed uitkomt. Op zich zou u altijd kunnen bijremmen om de vaart eruit te halen of desnooods met ingetrapte koppeling. Maar stelmogelijkheden zijn er niet en zit dit opgesloten in het motormanagement.