Wat kan de oorzaak zijn van kapotte verstuivers?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 februari 2019

Ik meldde de ANWB eerder, 31 januari, mijn vraag over vier kapotte verstuivers in mijn Berlingo met 44.000 km op de teller. Ik ben, sinds juni 2011, de eerste eigenaar van de auto. Er heeft nooit iemand anders in gereden. Alle onderhoudsbeurten inclusief de APK's zijn bij dezelfde dealer gebeurd die mij de auto (nieuw!) verkocht. U adviseert om deze dealer aansprakelijk te stellen, maar waarvoor? Minder dan 200 km vóórdat de verstuivers het lieten afweten kreeg de Berlingo een grote onderhoudsbeurt.

Ging daar iets verkeerd? Mijn dealer gooit het op de elektronica als oorzaak. Is dat logisch? Het zou pech zijn. Kan ik mijn Berlingo nog vertrouwen? Ik heb een rechtsbijstandverzekering, maar waarvoor kan ik deze dealer/garage aansprakelijk stellen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een aanvulling op uw eerdere vraag van 31 januari.

Ik weet niet welk type Berlingo u in uw bezit heeft maar vermoedelijk betreft het een benzine versie. Onlangs is gebleken dat de verstuivers defect waren. Ik vermoed dat u doelt op de benzine injectoren.

De reden dat ik vind dat u de dealer aansprakelijk moet stellen is dat u van de injectoren een langere levensduur mag verwachten. Er wel van uitgaande dat deze dealer u ook deze auto heeft geleverd. Formeel stel je dan de leverancier aansprakelijk. Maar bij een kilometerstand van 44.000 is géén gebruikelijk slijtage.

Of er zo kort na de onderhoudsbeurt sprake is van een verwijtbare fout van de garage is niet heel aannemelijk. Bij een onderhoudsbeurt is er wat handelingen betreft niet echt een relatie met de defecte injectoren. U zou wél uw rechtsbijstandsverzekering in kunnen schakelen maar om dan op basis van conformiteit. Het product voldoet immers niet aan de verwachtingen die u op basis van de leeftijd en kilometrage zou mogen verlangen. Uw rechtsbijstandsverzekering zou u hierin prima kunnen bijstaan.