Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Volkswagen Transporter T4 Westfalia camper modeljaar 1997

Vraag gesteld door T.G. Keuning op 2 februari 2019

Sinds 2 1/2 jaar hebben we af en toe problemen met de koude start. Als de motor eenmaal gestart is, rijdt de auto goed.

Een wegenwacht monteur heeft ons geadviseerd het voorgloei-relais te laten controleren. Onze vaste garage heeft geconstateerd dat het relais goed werkt. Het is een probleem dat moeilijk te vinden is want er gaan soms maanden voorbij dat alles goed werkt en opeens doet het probleem zich weer voor. De motor start dan alleen na heel veel pogingen of door het inspuiten van startvloeistof. Er is meerdere keren naar gezocht. Nadat er in de garage aan de auto gesleuteld wordt, doet het probleem zich opeens niet meer voor en start de auto opeens wel. Tot het proces zich later weer herhaalt.

De volgende werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd door onze vaste garage in Nederland in 2017 en 2018:

  • een lekkende brandstof-retourslang is vervangen
  • brandstofpomp gashendel lagerbus is vervangen
  • alle verstuivers zijn gereviseerd
  • alle voorgloeibougies zijn vervangen in april 2018
  • i.v.m. diesel lekkage is de brandstofpomp gecontroleerd. Aangetroffen werd een lekkage op de stop achter op de pomp. De stop is gedemonteerd en de o-ring is vervangen.

De volgende werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd door een VW garage in Frankrijk in augustus 2018:

  • het voorgloei-relais
  • de zekering en de voorgloei-bougies zijn gecontroleerd (waren goed).

Als ik het goed begrepen heb, was hun diagnose dat er geen spanning kwam te staan op de voorgloei-bougies. Dit zou komen door een breuk in de kabel tussen het relais en de bougies. Deze kabel hebben ze vervangen (zie tekening). Dit leek even het probleem op te lossen, maar uiteindelijk dus niet, want 6 dagen na de reparatie deed het probleem zich weer voor en tot op heden is daar geen verandering in gekomen. (Ik weet niet zeker of er nu wel of geen breuk in die kabel zat en of die ook daadwerkelijk is vervangen). 

Observaties bij startprobleem:

  • doet zich alleen voor bij de koude start
  • het lampje van voorgloeien gaat aan en uit
  • de startmotor loopt maar de motor slaat niet aan
  • er komt witte rook uit (wellicht betekent dit dat de motor wel diesel krijgt)

Ergens zit iets dat soms niet functioneert zoals het moet en dat wellicht de juiste werking van de voorgloeibougies blokkeert. De motor start wel na inspuiten met startvloeistof en als hij eenmaal warm is. Ook heeft het probleem zich vaker voorgedaan, terwijl er maanden tussen zitten zonder startmoeilijkheden.

Suggesties van mogelijke problemen:

  • Zou het voorgloeirelais toch een probleem kunnen hebben dat zich heel soms voordoet?
  • Kan er een probleem zijn met de temp sensor op het motorblok zodat deze een verkeerd signaal geeft?

Volgens mijn informatie zit deze in een kunstooghuis op de cilinderkop tussen de 2e en de 3e cilinder.
Blijkbaar zitten er 2 sensors op de motor maar dit zou de 4-polige moeten zijn.
Eventueel uitproberen: trek de stekker los van de sensor en dan starten. “Als hij dan wel meteen aanslaat kan het starttoerental te laag zijn of de timing is verlopen”

Andere suggesties die ik gevonden heb, maar waarvan ik me afvraag op die  niet altijd van toepassing zouden zijn i.p.v. alleen maar nu en dan:

  • onjuiste inspuittijd
  • smoorkap opent niet (deze voorkomt napingel bij uitzetten)
  • ontstekingsschakelaar is defect
  • krukastandwiel is uitgeslagen (timing niet goed)
  • starttoerental te laag: check de verbinding van de accupolen op corrosie of die van de startmotor (moet 300 rpm kunnen halen)
  • contactblokje
  • slechte compressie door slijtage motorblok

Ik heb ergens gelezen dat de T4 een motor heeft die direct inspuit en daarom makkelijk zou moeten starten bij temperaturen boven de 10 graden.
Ten tijde van onze startproblemen was het denkelijk niet onder de 10 graden. Wel is het een feit dat de auto voorafgaande aan het probleem in gebieden met hoge zomerse temperaturen was geweest en nu weer verder naar het noorden met lagere temperaturen en vocht te maken kreeg, vooral ‘s ochtends tijdens die eerst koude start. Elke keer begonnen de problemen aan het eind van onze vakantie op de terugweg vanuit Spanje of Zuid-Frankrijk naar Nederland, zodra we zo ongeveer op de hoogte van Parijs waren.

Vervolgens gaat het probleem niet vanzelf weg maar pas nadat er in de garage aan de auto gesleuteld wordt. Ondanks dat er geen specifiek probleem gevonden is en er geen specifieke reparatie heeft plaatsgevonden. Alles blijft dan weer werken tot we de volgende zomer weer aan het eind van onze vakantie vanuit het warme Zuid-Europa terugkeren naar het koudere en vochtige noorden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zoekt nog altijd naar de oorzaak van het soms niet willen aanslaan van uw Volkswagen T4.

Er is al veel gesleuteld zonder blijvend succes. Verder somt u nog een aantal opties op waar ik me ook zeker in kan vinden zoals het starttoerental of slechte compressie. Maar ik richt me ook op een soms mogelijk niet werkende voorgloeiinstallatie. Ik kom daar wel een paar 2.4 D overeenkomstige verhalen tegen die allemaal wijzen richting de zekeringenkast waar ook het voorgloeirelais in is gehuisvest. De aansluitstekkertjes van de zekeringenkast waar het relais op aangesloten wordt kunnen soms aangestast zijn en zwart aangeslagen. Dat blijkt meerdere keren de oorzaak te zijn geweest.

Misschien is dit nog een aanvullende tip en relatief een kleine moeite om daar eens gericht naar te laten kijken.