Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Startproblemen door defecte krukas sensor

Vraag gesteld door Bakkerjan op 31 januari 2019

Ik heb C4 coupe uit 2005(64-RK-ZJ en vanaf 2010 in onderhoud bij officiele Citroën garage. Na onderzoek garage naar startproblemen en niets kunnen vinden, verving men, op mijn verzoek de krukas sensor. Na ca 10 mnd weer startproblemen en weer, onder garantie, vervangen sensor. Opnieuw, nu na ca 9 mnd weer startproblemen en opnieuw sensor vervangen. Nu wil garage niet langer onder garantie vervangen. Ik ben het daarmee niet eens en denk steeds monteren sensor van twijfelachtige kwaliteit. Graag uw gedachten hieromtrent.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De krukassensor is inmiddels voor de derde keer vervangen.

De garage heeft dit éénmaal onder garantie gedaan maar na 9 maanden is de laatst vervangen sensor weer voor uw rekening. Formeel is er sprake van garantie gedurende 3 maanden en is er ook geen sprake van garantie op garantie. Wat dat betreft heeft de garage het niet onredelijk gedaan.

Een feit is wel dat een herhaaldelijk defecte sensor wellicht ook meer aandacht vraagt voor de mogelijke oorzaak. Er kan best weleens een slechte sensor in een doosje zitten maar 3 keer een dergelijk defect is wel op z'n minst opmerkelijk. Misschien dat een vervuilde stekkerverbinding de reden is dat de sensor soms dienst weigert en dat bij het vervangen van de sensor de boel weer goed contact maakt. Maar wanneer blijkt dat het toch steeds weer ondeugdelijke sensoren zijn, heeft u ondanks het verstrijken van de garantie termijn tóch bepaalde rechten. Zie daarvoor onze pagina stappenplan onderhoud en reparatie

En misschien dat uw garage eens een andere BDP sensor leverancier zou kunnen proberen, wanneer dit onderdeel toch echt dé bron is voor dit probleem.