Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dagwaardebepaling

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 januari 2019

Mijn vraag is simpel doch door 4 collega's niet te beantwoorden. Het komt hier op neer: wordt er in het geval van een repatriëring van een auto gekeken naar een taxatierapport voor het bepalen van de dagwaarde? of alleen naar de dagwaarde die uit de systemen komt rollen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of bij repatriëring de waarde van de auto op basis is van de ANWB/Bovag Koerslijst of een taxatierapport.

Als het economisch verantwoord is zal een auto worden gerepatriëerd. De afstand speelt daarin een grote rol, maar natuurlijk ook hoe zwaar de auto beschadigd is geraakt. Een oldtimer komt in de praktijk vaak terug, zeker als die in goede staat is. Als er geen taxatierapport is, zal op basis van bijvoorbeeld foto's de staat globaal worden beoordeeld. Maar een aanwezig recent taxatierapport zegt feitelijk méér over de vervangingswaarde van de betreffende individuele auto dan een nog eventueel beschikbare richtprijs uit de koerslijst. Met een nog representatief taxatierapport zal dat de meest betrouwbare indicatie zijn om te bepalen of repatriëring economisch verantwoord

Repatriëring gebeurt meestal met een verzameltransport, dus niet individueel per sleepwagen. Daardoor vallen de kosten vaak lager uit, wat weer gunstig kan zijn voor de beoordeling, mocht het een twijfelgeval zijn.

Als een auto geen economische waarde meer heeft, maar wel emotionele, dan is een repatriëring op eigen kosten bespreekbaar.