Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Belijning 60 km wegen

Vraag gesteld door Riatervoert op 1 februari 2019

Ik neem aan dat de ANWB ook meepraat over verkeersveiligheidsadviezen.

Tegenwoordig hebben auto's allerlei opties die de veiligheid kunnen verhogen. Onze auto is ook uitgerust met een actieve rijstrookbewaking. Dit is echter op onze lokale 60km wegen een gevaarlijke optie. Deze wegen hebben geen middenstreep meer maar 2 strepen aan de kant. Met een tegenligger moet je dus over deze streep heen, maar dan sputtert het systeem tegen. Erg vervelend en het werkt daardoor tegengesteld van de bedoeling. Wij hebben het dus uitgezet.

Hoe denken jullie hierover?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een opmerking over de actieve rijstrookbewaking.

Op steeds meer moderne auto’s is actieve rijstrookbewaking (Lane Departure-systeem) verkrijgbaar. Een slim en veiligheidsverhogend rijhulpsysteem dat je erop wijst wanneer je per ongeluk je rijbaan dreigt te verlaten. Sensors scannen de weg en zien de strepen van jouw rijstrook. Als je daarover dreigt te gaan zonder je richtingaanwijzer te gebruiken waarschuwt het systeem. Als je expres van rijbaan wisselt waarschuwt het systeem niet – zolang je maar je richtingaanwijzer gebruikt. Vaak is Lane Departure Warning gecombineerd met een dode-hoek-bewaking. Een camera ziet dan dat er een auto in de dode hoek van je buitenspiegel zit. Met een waarschuwingslamp in de buitenspiegel wordt je daarop geattendeerd.

In de praktijk werkt zo’n rijstrookassistent prima. Ben je iemand die nog wel eens zijn knipperlicht vergeet te activeren als je van rijbaan wisselt, dan kunnen het waarschuwingspieptoontje en het trillende stuurwiel op de den duur wel gaan irriteren. Je kunt Lane Departure Warning ook uitzetten.

U omschrijft een situatie waarbij er sprake is van één rijstrook, met een bijkomend ongewenst effect wanneer u ruimte maakt voor een tegenligger. Bij een dergelijk gebruik is het dan ook logisch dat u het systeem uitschakelt. De werking is gericht op een situatie waarbij er sprake is van meerdere rijstroken en is er daarom ook sprake van een aan- en uitknop zodat u het systeem kunt gebruiken wanneer wenselijk.