Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veiligheid kleine auto

Vraag gesteld door J.P. Roos op 24 januari 2019

Ik heb enkele berichten gelezen over het feit dat een kleine auto bij een aanrijding ten opzichte van een grotere auto in het nadeel is en de kans op letsel of overlijden aanzienlijk groter is. Maakt het uit of de kleine auto een hoge of een lage euroncap waardering heeft? Zo ja, waar zit het verschil. Ik heb Citroen C1 uit 2015 en een Citroen C1 uit 2011.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de botsveiligheid van een kleine auto t.o.v. een grote auto.

De botsveiligheid van een auto wordt uitgedrukt in het aantal sterren. Zo kan een kleine auto net zoveel sterren scoren als een grote auto of zelfs béter uit de crashtest tevoorschijn komen. Een groot probleem bij de huidige crashtests is dat de resultaten van auto's uit verschillende voertuigklassen niet met elkaar vergeleken mogen worden. De opzet van een crashtest waarbij een auto frontaal (met 64 km/h) tegen een vervormbare barrière rijdt houdt in dat het een benadering is van een botsing tussen twee dezelfe auto's. Bij een botsing van twee auto's die sterk van elkaar verschillen qua afmetingen en massa gelden echter andere wetten. Het zal geen verbazing wekken dat iemand die met een stadsautotje frontaal tegen een stadsbus rijdt er slecht vanaf komt terwijl de bestuurder van de bus slechts weinig of geen letsel heeft.

Voor de crashtestresultaten van de Citroën C1 verwijs ik u naar deze pagina van Euro NCAP
De C1 is drie keer aan de crashtest onderworpen geweest van drie verschillende generaties. De testresultaten van modeljaar 2009 lijken vreemd genoeg beter te zijn dan van 2012. Maar door verbeteringen aan voertuigen en de technologie wordt de test standaard stééds hoger gelegd. Maar de meest actuele uitslag is altijd de meest relevante. Je kunt dus de resultaten van verschillende jaren alleen onderling verglijken wanneer de wijzigingen in het beoordelingsschema gering waren zoals bij de C1 van de generatie 2012 en 2014.

Zie de aanvullende uitleg van Euro NCAP ''Hoe moeten de sterren gelezen worden?''.