Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke automotoren zijn geschikt voor LPG G3

Vraag gesteld door Leo Pieter Gerardus (LPG) op 9 maart 2015

Ik wil een tweedehands auto op LPG G3 kopen in een prijsklasse tot ca. 3000 euro. Deze hebben uiteraard veel km's op de teller, meer dan 150.000. Daarom wilde ik graag weten welke types automotoren (eigenlijk de modellen waar die motoren in zitten) storingsvrij blijven lopen bij hoge kilometerstanden.

Tevens wil ik weten welke LPG installaties geschikt zijn. Het beste lijkt mij eentje die door de autofabrikant zelf is ingebouwd, maar daar zullen ook veel verschillende kwaliteiten in zijn.

Indien de installatie later is ingebouwd, welke merken/types zijn goed? Waarmee ik bedoel storingsvrij en efficiënt.

Bij voorbaat dank voor uw moeite.

Met vriendelijk groet,

LPG

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Elke LPG auto binnen een dergelijk budget en vanaf 150.000 km loopt een zeker risico op bij aanschaf. Je kan ook niet zeggen dat bepaalde merken het beter doen wanneer LPG af-fabriek zo geleverd is. Uiteindelijk wordt LPG tóch later pas ingebouwd en zijn er zoveel andere factoren meer bepalend. U zult echt per individuele auto een beeld moeten krijgen van de staat en conditie. Als ik toch iets moeten noemen dan bieden Japanse merken op leeftijd en met hogere kilometrages best nog veel betrouwbaarheid. LPG kan altijd een storende factor zijn, los van merk en type. Weet wat u koopt of laat desnoods vooraf keuren.

 

Reacties

A. Geisler

Auteur - 28 april 2023

Vorig jaar een hele goedkope Renault Megane 2 op G3 gekocht [500 euro] met 435000km op de teller. Het afgelopen jaar ruim 40000km erbij op gereden en geen centje pijn! Starten en lopen en een heel net verbruik van 1 op 11 gemiddeld. Ik rijd al sinds midden jaren 80 op LPG en heb, in tegenstelling tot de vele positieve berichten hier over japanse motoren, alleen problemen gekend met name met japanse motoren [lekke koppakingen en zelfs gescheurde koppen]. Met Europese auto's heb ik geen noemenswaardige problemen gekend in de bijna afgelopen 40 jaar rijden op LPG. Dus, hoezo zijn de japanse motoren het beste op LPG? Dat is absoluut niet mijn ervaring!
 

 

Reactie van Leo Pieter Gerardus (LPG):

 

 

Beste Jos,

Dank voor je reactie, dus japanse motoren zijn over het algemeen robuuster en meer bestand tegen LPG. Het meest voorkomende probleem is een verbrande cylinderkop, dat is een dure reparatie. Kleppen stellen kan dit voorkomen maar is ook prijzig.

Ik heb hier een voorbeeld van de info die ik zoek.

Bijv. bij een volvo 850 of s/v 70 heb je modellen die een motor hebben met hydraulische klepstoters (tot 2000 gemaakt zo ongeveer) en daarna kwamen ze met mechanische klepstoters in de motoren (kostenbesparing door Ford doorgevoerd na overname).

Bij een blok met mechanische klepst. moet je de kleppen bijtijds stellen anders verbrand de cylinderkop. Bij een motor met hydr. klepstoters luistert dit minder nauw en daardoor minder kans op ernstige problemen.

Dit soort dingen bedoel ik eigenlijk. Welke automotoren zijn robuust en goed bestand tegen de hogere temperaturen die plaatsvinden bij ombouw op LPG.

Vaak wordt ook gezegd dat je beter minder kleppen kan hebben. Liever 8 dan 16 kleppen bij een 4 cyl. motor.

Met vriendelijke groet,

LPG

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

Wanneer je een voorkeur voor een motor moet uitspreken dan het liefst een motor met wat meer overcapaciteit. Een lichte motor zal op LPG wat meer op z'n tenen moeten lopen en daardoor eerder klep en cilinderkop problemen tegenkomen. Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden. Uiteraard is rijstijl van invloed voor de levensduur van de cilinderkop. Het is echter een illusie te denken dat elke willekeurige 850 met meer 300.000 km op de teller een probleemloze LPG auto is. Het is ook niet zo dat elke wat oversizede motor per definitie geschikt is voor LPG. Het standpunt van bijna alle autofabrikanten is immers al jaren dat LPG installaties niet gehomologeerd worden met óók gevolgen voor de fabrieksgarantie. Wanneer u toch binnen uw budget aan LPG denkt, is Volvo best een goede optie. Maar nogmaals; weet wat u koopt. Veel LPG auto's worden juist weggedaan wanneer hoge kosten zich langzamerhand aandienen.

 


***

 

 

 

Reactie van pjehoul:

 

 

Ik heb een zeer goede ervaring met de Mitsubishi Lancer uit 2005, met 1.6 motor. Ik heb er 385.000 probleemloze kilometers opzitten. De LPG-installatie van Vialle is onderhoudsvrij. Het enige wat ik af en toe merk is dat het lampje van de motor gaat branden, dan is even de brandstoftoevoer niet goed geweest. Ik merk er meestal niets van, of heel kort een stotterende motor. Vervolgens loopt ie weer prima.
Ook de 'gasboer' geeft aan dat dit een van de beste motoren op LPG is. Kleppen stellen is niet nodig omdat ze hydraulisch zijn. Volgens diezelfde gasboer kan de 2.0 liter van de lancer ook op LPG, maar is de 1.6 is de beste.
De motor is nog gebouwd tot het einde van deze Lancer in 2009.

 


***

 

 

 

Reactie van bjuster:

 

 

ik heb een Dacia Logan MCV van 2008 (gekocht bij 58000) Nu tot 160.000 km geen enkel probleem/kosten gehad met de LPG 3 installatie

 


***

 

 

 

Reactie van Peetjun:

 

 

Een Subaru Forester SG van 2003-2005 met specifieke 2.0X blok staat ook om bekend heel sterk te zijn met lpg. Zelf heb ik ook Forester met G3 gasinstallatie, met 2,7 ton op klok, tot nu toe met ruim 20.000 km geen enkel probleem mee gehad.