We zoeken een nieuwe auto, die 2000kg kan trekken. Caravantrekker.nl vertoont alleen oude modellen. Is een diesel met hoog koppel (>350 NM)op laag toerental het beste of zijn turbo benzine motoren (250NM op een1750 tpm)ook goede trekkers in de bergen?

Vraag gesteld door Fam Wijdeveld op 01 november 2015

We hebben een nieuwe Fendt, die tot max 1700 kg beladen mag worden. Tevens slechte ervaringen gehad op een berghelling. Daarom willen we nu ook een automaat. We worden gewezen op bijvoorbeeld de Subaru,maar die zijn erg slecht voor het milieu en altijd 4x4. Kijken nu naar een Renault Espace (benzine automaat) of naar een Skoda Superb Combi diesel automaat. Maar dan zitten we met het huidige diesel schandaal. Is het nieuwe model echt een B auto of ook schadelijk voor het milieu? Dus we hebben vragen over trekvermogen in de bergen, maar willen ook het milieu in acht houden.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zoekt een auto die tenminste het beladen caravangewicht van 1700 kg mag trekken.

Om een indicatie te krijgen welke auto's in aanmerking komen, kunt u het beste ons auto zoekprogramma raadplegen. Op basis van het gewenste caravangewicht én andere criteria zoals aanschafprijs, model, transmissie etc. wordt er een selectie getoond die daaraan voldoen.

Een ander belangrijk criterium voor u is het milieu aspect. Ik ben echter van mening dat er bij een auto met een hoog eigen massa (er hangt immers een fikse caravan achter) en voldoende motorvermogen en koppel er nooit sprake kan zijn van een gunstige emissie uitstoot. We praten al gauw over een combinatie van boven de 3.500 kg en dat is in een vakantie situatie al verre van milieu vriendelijk. Uiteraard is dat zónder caravan een stuk gunstiger maar al met al is bij een bij zware auto met boven gemiddeld verbruik en prestaties het milieu ondergeschikt. U kunt uiteraard wél atijd kiezen voor die auto die uiteindelijk de laagste CO2 uitstoot heeft.

De keuze voor benzine en diesel hangt ook af van uw jaarkilometrage. Om voor diesel economisch in aanmerking te komen moet u toch wel ruim boven de 30.000 km per jaar uitkomen. Wanneer dit niet het geval is komen er wel degelijk óók benzine uitvoeringen daarvoor in aanmerking, uiteraard met turbo om óók nog op een redelijk verbruik uit te komen. Met 250 en 300 Nm koppel voor respectievelijk een benzine en diesel uitvoering zou u al redelijk tot goed uit de voeten kunnen. Ik wil wél benadrukken om bij de keuze van een auto minimaal van en onbeladen gewicht uit te gaan van wat de caravan beladen mag wegen. In dit geval dus tenminste een auto van 1.700 kg. Dit is met name om in een beladen situatie uit te kunnen gaan van een combinatie waarvan de beladen auto bij voorkeur minimaal 20 procent zwaarder is dan de beladen caravan.

Hopelijk kan het zoekprogramma voor u een voorselectie maken. Daarop aanvullende vragen kunt u uiteraard weer aan ons voorleggen. Het auto selectieprogramma vindt u hier.



***

Reactie van Lov:

Ik heb een Fend van 1700 kg ben uiterst tevreden met Ford transit 260 125 pk uit 2003 als trek auto ben nu op zoek naar een vergelijkbare trek auto.