Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

wat zijn voor- en nadelen van een distributieriem en distributieketting

Vraag gesteld door twijfelaar2 op 18 mei 2016

Hoi,

Bijna alle auto's hebben tegenwoordig een distributieketting volgens mij. Ik hoor van de 1 dat je geen auto met ketting moet nemen omdat als deze kapot gaat je je auto naar de sloop kan brengen. Van een ander hoor ik dat een ketting nooit kapot gaat en een distributieriem wel. Hierdoor ben ik erg gaan twijfelen wat voor soort auto ik moet kopen met riem of ketting. Ik hoor het graag.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributie in de motor is de mechanische verbinding tussen de krukas en de nokkenas. De nokkenas wordt via de distributieriem of - ketting door de krukas aangedreven.

Beide soorten hebben hun eigen voor- en nadelen. Een distributieriem is stil, licht en rekt niet. Wel moet de riem op een bepaald moment vervangen worden. De ketting is duurzaam en hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden. Hij maakt wat meer geluid dan een riem. Op termijn kan door slijtage de ketting wat rekken, waardoor de kleptiming niet meer optimaal is. Sommige merken zweren bij de ketting (BMW, Mercedes-Benz), andere merken voorzien hun motoren van een riem of een ketting, afhankelijk van het model of soort motor.

De distributieriem is bekend om de grote schade die er in de cilinderkop kan ontstaan als hij breekt. Op tijd vervangen is dus belangrijk. Ook kan er incidenteel een riem breken als gevolg van een vastlopende waterpomp of een andere gebeurtenis.

De distributieketting bleek in het verleden altijd erg betrouwbaar, maar de laatste tijd werden er veel klachten gemeld over uitgerekte kettingen bij de THP en TSI motoren van respectievelijk Peugeot-Citroën en de Volkswagen-groep. Ook een serie dieselmotoren (N47D20) van BMW kan vaker dan gemiddeld problemen geven. Ratelende bijgeluiden zijn bij motoren met een ketting altijd een reden voor een garagebezoek.

Met beide systemen kunt u pech krijgen. De kans is (behoudens de motoren waarvan het een bekend euvel is) gering als de auto normaal bereden en goed onderhouden wordt. Dat onderhoud is bij de distributieriem voor de eindgebruiker een nadeel. Met een distributieketting staat u pas voor vervanging als er iets mis gaat of pas bij zeer hoge kilometerstanden.