Tweedehands LPG auto kopen (uitvoering V8 4.4i automaat)?

Vraag gesteld door ferdieh op 14 januari 2019

Hallo,

Ik zit te overwegen om een tweedehands Range Rover V8 4.4i te kopen uit 2004. De auto is omgebouwd van benzine naar LPG. De kilimoterstand is 148805. Nu vraag ik mij het volgende af:

Is het mogelijk om de auto terug om te bouwen naar benzine? Is dat verstandig?

Wat zijn de voor en nadelen van LPG (verbruik kosten vs. benzine. invloed op motor. Wegenbelasting)?

Is het verstandig om nu zo'n auto te kopen? Lpg is niet overal bereikbaar?

De vraagprijs is 12.990 euro incl. geldige apk keuring en overschrijving op naam.

Antwoord van Leo Ruijgrok

ANWB Expert

U overweegt een Range Rover V8 4.4i automaat uit 2004 op LPG te kopen en heeft hier een aantal vragen over.

U vraagt of het mogelijk en verstandig is om de LPG installatie te demonteren. Mogelijk is het wel maar de gehele installatie moet verwijderd worden wat best ingrijpend is en dus niet verstandig lijkt mij.

U vraagt naar de voor en nadelen van LPG. Het enige voordeel is de lage brandstofprijs van LPG. De nadelen zijn dat er een extra installatie in de auto zit met extra kans op storingen. Het meerverbruik op LPG ongeveer 25% is. Motorrijtuigenbelasting ruim 55% hoger in deze gewichtsklasse. Motor is niet ontwikkeld voor LPG en er is geen door Land Rover gehomologeerde installatie. Problemen met cilinderkoppen door LPG zien we vaak vanaf 150.000 km.

U vraagt of het verstandig is om nu een auto op LPG te kopen. Dat hangt dus af van de staat van de aangeboden auto. Veel aangeboden auto's met LPG hebben een kilometerstand tussen de 150.000 en 200.000 km, de kilometerstand waarop de problemen vaak ontstaan. Tevens is er voor deze auto geen door Land Rover gehomologeerde installatie te koop.

Gezien bovenstaande lijkt het mij niet verstandig deze auto te kopen. De vraagprijs is conform onze koerslijst voor een originele auto op benzine.

Overigens is LPG voldoende verkrijgbaar in Nederland.