Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Sjoemelsoftware aanpassing gevolgen voor de motor en prestaties van de auto?

Vraag gesteld door M. Berends op 21 december 2016

Ook ik heb gehoor gegeven aan de recall voor het aanpassen van de sjoemelsoftware in mijn VW Polo, na de update heb ik eigenlijk alleen maar problemen ervaren. Kapotte EGR klep (3 weken na aanpassing software); verhoogd verbruik (de auto rijdt wel 100km minder op een volle tank); en inhoudend vermogen in de lage toeren (wanneer je bij 2000 toeren een dot gas bij moet geven reageert die de eerst 3-4seconden niet en dan ineens pakt die het op.)

Ook ik heb bij de VW dealer neergelegd maar zij geven niet thuis en zeggen dat het absoluut niet door de aanpassing komt, echter als ik zo lees zijn er meer mensen met deze problemen na aanpassing!

Kunnen deze problemen ontstaan na de update? En waar kan ik mij eventueel melden/mijn klacht indienen als de VW dealer mij afscheept?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft problemen na de software update in verband met sjoemelsoftware en uw dealer neemt de klacht niet serieus naar uw idee.

Van PON kregen wij het volgende bericht.

Eigenaren met problemen ten gevolge van het verwijderen van de sjoemelsoftware kunnen contact opnemen met de klantenservice van Pon. 0800-5557000



***

Reactie van Jos van der Drift:

Kunt u als aanvulling nog aangeven welk type, bouwjaar en Polo het betreft en de kilometrage ten tijde van de software aanpassing. De ANWB probeert vast te stellen of er een wezenlijk verband is tussen de software update en de relatief plotselinge EGR klachten. Hopelijk kunt u inmiddels óók aangeven welke oplossing er u is aangeboden door Pon en met welke financiële tegemoetkoming. Wij stellen deze aanvullende info zeer op prijs uiteraard in het belang van onze leden.



***

Reactie van cop1970:

Mijn vrouw haar voertuig, een golf 1.6tdi, werd op 21/02/2017 onderworpen aan een upgrade. Daags nadien ging het EGR lampje branden. Volgens de garagist had dit geen verband met de upgrade. Op 28/02/2017 aangesloten op computeranalyse en 109 euro moeten betalen. Ik vecht dit aan. Wij zijn van België maar als iemand een getuigenis nodig heeft kan hij dit bekomen via mijn emailadres cop1970@gmail.com
Mensen verenig u,eendracht maakt macht...volkswagen groep moet dit bekostigen



***

Reactie van cop1970:

facebookgroep werd opgericht : volkswagen dieselgate



***

Reactie van HelsenS:

Ik heb onlangs ook de sjoemelsoftware van mijn auto, Seat Ibiza FR (2.0, bouwjaar 2011), laten verwijderen en heb ook problemen bij 2000 toeren, als je licht gas bijgeeft, lijkt hij daarna even door te slaan (kan het niet beter beschrijven).
Ik ben ook van België, al een oplossing gevonden voor dit probleem? Is het probleem gekend?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik wil u attenderen op recente info over de sjoemelsoftware terugroepactie op de website van importeur Pon. Op diezelfde pagina óók een overzicht van veel gestelde vragen. Met name het antwoord op de vraag ''Wat betekent de extra regeling van Volkswagen?'' kan voor u interessant zijn.

Hierin wordt een extra regeling voor klanten gemeld wanneer er sprake is van klachten over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, nadat de EA189-update is uitgevoerd. De extra regeling geldt dus ook voor auto’s waarvan de update al is uitgevoerd zoals in uw geval. Het mag duidelijk zijn dat EGR gerelateerde problemen binnen deze extra regeling zijn opgenomen mits de gedupeerde aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Misschien is deze info voor u relevant en is het wellicht nuttig uw dealer op deze regeling te wijzen. De ANWB heeft niet de indruk dat importeur en dealers spontaan deze regeling aanbieden of bij lopende klachten hun klanten hierop wijzen. Hopelijk biedt dit nieuwe kansen wanneer er tussentijds in uw geval nog geen passende oplossing is aangeboden.

Hier de link naar de Terugroepactie pagina van importeur Pon.